120 ton från Doka!

Jag tog ledigt ett par timmar och åkte till Förbifarten där jag träffade Mårten Hjalmarsson på Svealands Maskin & Montage AB. De är i grunden brobyggare men arbetar bland annat även med att gjuta förstärkningar i tunnlar. På vissa ställen har berget har för dålig kvalitet för att det ska räcka med bara sprutbetong (betong blandat med stålfiber) som man normalt använder. 

Man gjuter vägg och valv (tak) på samma gång och det kräver en synnerligen stark gjutform, trycket från betongen blir mycket högt i formen med risk för att formen går sönder. Att bygga en form på en byggställning är inte möjligt på grund av formtrycket så till sin hjälp för att lösa denna utmaning har man en så kallad formvagn som håller gjutformen i rätt position. Vagnen kommer ifrån Doka som är välkända för sina innovativa lösningar för platsgjutna betongkonstruktioner. Vagnen är tvådelad, väger imponerande 120 ton och monteras med hjäp av en kranbil. Den vilar på stålbalkar och flyttas med hjälp av en maskin, till exempel en hjullastare eller med speciella domkrafter. Trots sin tyngd är den lätt att flytta.

Betongumparna på plats. Foto: Åsa Karlström


Gjutformen består av plattor som hålls i rätt position av en stor mängd hydraulcylindrar. Man skapar en helt sluten gjutform där man genom att koppla slangar från betongpumparna till rör på formen kan trycka in betongen. Även om formvagnen är en genial lösning så ställer en sådan här gjutning stora krav inte bara på formen utan även på betongleverantören, det går inte att avbryta en sådan här gjutning utan den måste göras klart vid ett och samma tillfälle.


Underkant av gjutformen är nederst i bild. Rören där betongen pumpas in ses en bit upp. Foto: Åsa Karlström


Det är häftigt att man över huvud taget får plats att montera vagnen i tunneln. Det är inte direkt gjort för 120 ton tvådelad stålkonstruktion därnere och när det ska bytas från ett tunnelrör till ett annat så görs det på lastbilar med trailer, gott om plats är det ont om kan man väl säga!


Det var ett intressant besök och jag är imponerad. Ett stort tack till Mårten på Svealands Maskin & Montage som tog sig tid att visa och svara på frågor. Slutligen kan jag säga att man undviker gärna att tänka på varför man gjuter förstärkning av klent berg när man står därnere med Mälaren över huvudet…

Formvagnen förbereds för att gjuta en ny bit tunnelrör. De gula plattorna är själva gjutformen.
Foto: Mårten Hjalmarsson
Den färdiga förstärkningen (ljus betong) nedanför sprutbetongen i tunneln. Foto: Åsa Karlström
Profilbild

Om författaren

Betongbilschaufför som jobbar på Grann Åkeri AB. Jag kör till vardags för Heidelberg Materials Betong Sverige men när det behövs kör jag även åt andra aktörer. Mina intressen förutom betong är loppisar, jänkare, veteranbilar, övergivna platser och i stort sett allt som är gammalt. Jag samlar betong/cementrelaterade saker, allt från reklamprylar till litteratur och bilder, ju äldre desto bättre.

Skriv och tryck Enter för att söka