MEST LÄSTA I MÅNADEN

FLER ARTIKLAR arrow

Det är så vi jobbar!

Betongbruden

Betongbilschaufför som jobbar på Grann Åkeri AB. Jag har kört betong sedan 2014 åt flera olika aktörer både i Stockholm och ute i landet. Mina intressen förutom betong är loppisar, veteranbilar, övergivna platser och i stort sett allt som är gammalt. Jag samlar betong/cementrelaterade saker, allt från reklamprylar till litteratur och bilder, ju äldre desto bättre. Inläggen och texterna i bloggen är mina personliga åsikter.

Vi gör ett litet tankeexperiment. Från och med nästa vardag så vet du inte längre vilken arbetsplats du ska vara på eller vilken tid du börjar förrän dagen innan vid kl 15-16. Vilken tid arbetsdagen slutar vet du inte alls på förhand, det meddelas ungefär en halvtimme  innan du får gå hem, och tills dess förväntas du jobba oavsett hur sent det blir.

Eventuella läkartider eller dagishämtningar får någon annan lösa. Att boka in en fritidsaktivitet med en polare eller kanske en behandling hos kiropraktor en vardag är en chansning, rätt vad det är blir du fast på din arbetsplats pga en kund som inte håller den utlovade tiden och du har ingen möjlighet att komma därifrån. Du jobbar 3-4 dagar med övertid och sedan kanske det blir en dag med “bara” åtta timmar och sedan övertid igen. Ibland får du information om att det kan bli övertid men inte alltid. Ibland blir du tillfrågad om du vill jobba över, ibland inte.

Det här är hur vi jobbar vi som kör betongbil. Det är ofta än värre för pumpoperatörerna som ofta är först på plats och sist hem. Häromdagen blev en pumpoperatör avlöst efter 17(!) timmars jobb! Då kan man påpeka att den lagliga mängden arbete per dygn är max 15 timmar. Nu var just detta inget vanligt scenario utan många faktorer tillsammans som gick fel, men långa dagar är något man får acceptera om man vill köra pump eller betongbil. Givetvis blir det långa dagar även för processteknikerna som blandar betongen och för provtagarna.

“Häromdagen blev en pumpoperatör avlöst efter 17(!) timmars jobb!”

Vi chaufförer hade en diskussion om vad vi tyckte var bäst/sämst med jobbet. Vi kör alla för olika aktörer så det här gäller inte någon specifik. Inte oväntat var folk rörande överens om att arbetstiderna var jobbiga, dels att aldrig veta när man slutar på dagarna och dels all övertid. Att inte kunna ha ett liv efter jobbet.

Övertiden beror nog oftast inte på fabrikerna utan på att kunder tillåts dra över sin beställda lossningstid. Har man beställt 10 minuter lossning per bil och det tar 40 minuter säger det sig självt att det ställer till det. Eller när man inte är klar för att gjuta när betongen kommer och det blir en och en halv timmes väntetid.  Ett exempel där arbetstiden blir ett problem för mig är när jag har behandling bokad hos massören, det kostar mig 890 kr att missa. Bättre planering och samarbete mellan alla parter och hårdare krav på kunderna att de håller sina beställda tider borde definitivt kunna minska övertiden.

Givetvis finns det bra saker med jobbet också. Många av oss har jobbat länge i branschen och jag personligen har svårt att tänka mig något annat. Efter åtta år är jobbet fortfarande roligt. Andra reflektioner som kom fram är att det är en livsstil, vi har väldigt bra sammanhållning och kollegorna är guld värda.

Det är ett omväxlande och ibland utmanande jobb och det är kul att träffa folk och få se nya platser. En del av oss älskar när det blir trångt och bökigt och man får tänka till lite för att lösa sin uppgift. Ibland är man så slutkörd och less att man känner att nu skiter jag i det här men så hamnar man på den där finlossningen till världens trevligaste kunder och då känner man att nja, jag blir väl kvar ett tag till.

Det kanske inte alltid låter så men vi har faktiskt världens bästa jobb!

Läs mer