MEST LÄSTA I MÅNADEN

FLER ARTIKLAR arrow

Jakten på 142:an!

Betongbruden på jakt efter en Scania.

Betongbruden bloggar om betong.

Betongbruden

Betongbilschaufför som jobbar på Grann Åkeri AB. Jag har kört betong sedan 2014 åt flera olika aktörer både i Stockholm och ute i landet. Mina intressen förutom betong är loppisar, veteranbilar, övergivna platser och i stort sett allt som är gammalt. Jag samlar betong/cementrelaterade saker, allt från reklamprylar till litteratur och bilder, ju äldre desto bättre. Inläggen och texterna i bloggen är mina personliga åsikter.

På jakt efter en gammal Scania 142.

En vän till mig var på jakt efter en gammal Scania 142 så jag hörde mig för med folk jag kände och fick napp, en polare i Särna hade en till salu. Eftersom jag gillar lastbilar, Särna, folket där och vännen så förklarade jag att han fick fasen inte åka till Särna utan mig. Så dagen efter Betonggalan skulle färden gå uppåt, med stopp i Rättvik för övernattning.

Vi åkte med lastbil och släp och jag ville gärna köra lite eftersom jag bara har kört med släp (trailer) en gång sedan jag tog behörigheten för tio år sedan. Tyvärr vaknade jag med ont och huvudvärk (inte bakis) som blev värre på dagen och inga piller hjälpte så jag var helt enkelt inte körduglig när det var dags att åka.

När vi kom till Rättvik så skulle vi till Hotell Lerdalshöjden som ligger i ett villaområde. Att köra lastbil och släp i ett villaområde är lite spännande. GPS:en tror att man åker någon liten Nissan Micra så vips står man där och glor på en gata med samma mått som lastbilen… Efter lite kartläsning och undersökande av vägar hittade vi i alla fall upp till hotellet.

Morgonen därpå avnjöts en god frukost i matsalen innan vi satte fart mot Särna. Jag fortsatte sitta bredvid, med risk för vinterväglag och vi skulle passera genom flera mindre samhällen så det kändes lika bra att den som har mest erfarenhet kör. Vi kom upp till Särna vid 11 och då började jag med att hämta stomp (lokalt tunnbröd) och sedan började jobbet med att lasta lastbilen på släpet.

Lastbilars bromsar drivs av tryckluft och finns det ingen luft i bilen är bromsarna åtsatta och bilen kan inte rulla. För att tryckluftsystemet ska fyllas måste motorn vara igång men det var den inte i skick till så det löste vi genom att koppla en luftslang från en  annan lastbil till den gamle. Snart hade vi luft och kunde därmed dra/putta upp bilen på släpet med hjälp av en hjullastare. Det hela tog två timmar inklusive fika så det gick väldigt smidigt, till stor del tack vare lån av lastbil och hjullastare från Stefan Wall Åkeri och Erik Walls Åkeri, stort tack för det.

På väg tillbaks hörde vi om snökaos i Stockholm vilket kändes sådär eftersom tom bil och last på släpet inte är optimalt i halka då bilen får dåligt fäste. Vägen hem bjöd på varierande väder, mestadels barmark, bitvis snö men generellt var det helt ok. Fantastiskt vackert när solen lyser på snötäckta träd! Det blev stopp för middag i Gävlebro och sedan rullade det på fint tills vi kommit en bit förbi Uppsala där vi ser att det är kö.

Ungefär samtidigt märker vi att det är riktigt halt. Jag är väldigt rädd för att sitta bredvid i halt väglag och gör normalt inte det oavsett hur duktig den som kör är.  Men när jag ser att kön beror på plogbilar blir jag lättad, deras hastighet är utmärkt för en fegis som mig.

Vi åkte vid tretiden på fredagen och var tillbaks 21.30 på lördagen, efter en resa som gått nästan overkligt bra. För mig som är uppväxt halva tiden i garaget och älskar alla gamla fordon var detta en synnerligen trevlig resa! Att det dessutom var till Särna med trevligt sällskap gjorde bara saken än bättre, sådana här resor skulle jag gärna göra ofta!

Se film från lastningen här. Redigering: @slussbron

Till topps!

Läs mer