Ylva Edwards rapporterar från det årliga mötet!
Det årliga NVF Broseminariet anordnades på Hilton Nordica Hotel i Reykjavik 5-6 oktober. Fokus låg på klimatfrågor inom nordisk broindustri. Första dagen ägnades åt CO2-beräkningar samt Miljökrav i kontrakt. Under dag två behandlades Krav och föreskrifter, överdimensionering och materialanvändning samt Digitalisering och kapitalförvaltning med hänsyn taget till klimat. Totalt 19 presentationer framfördes. Danmark stod för sju av dessa. Norge, Finland och Island stod för tre vardera och Sverige för 2 (WSP via Teams samt undertecknad). Ytterligare en presentation från Storbritannien ingick via Teams. Samtliga presentationer kommer bli tillgängliga för nerladdning.
En uppskattad teknisk rundtur i Reykjavik tog oss till en lång spektakulärt utformad gångbro, stadens rådhus samt bjöd på en grundlig rundvandring/klättring i den nya parlamentsbyggnaden som var under konstruktion. Vi hann också med att få en glimt av stadens landmärke nummer ett – Hallgrimskirkja som för all del syns var man än befinner sig i staden. Dagen avslutades med middag och trevlig samvaro på en restaurang i centrum.
Mycket intressant och välordnat event. Men ack så dyrt det är på Island!
Nästa år är det Sverige och Trafikverkets tur att stå för värdskapet. Det ser samtliga cirka 40 deltagare vid seminariet i Reykjavik fram emot.
Finland har tagit viktiga steg för att främja en cirkulär ekonomi i byggsektorn genom att introducera nya standarder och förordningar för återvinning av betong. Detta initiativ syftar till att minska byggavfall och öka användningen av återvunnet material i olika byggprojekt.
Ar2CorD, eller Arctic Climate Concrete Durability, är ett forskningsprojekt som tar sig an en av byggindustrins största utmaningar: att skapa hållbar klimatförbättrad betong, eller LCC, Low-Carbon Concrete, för extrema klimat. Projektet, som leds av UiT Norges arktiska universitet och finansieras av EU:s Interreg Northern Periphery and Arctic-program, samlar forskningsinstitutioner och industripartners från hela Norden.
Vid den framtida Korsvägen-stationen i Göteborg sker nu arbete som beskrivs som unikt i sitt slag. Här byggs en bergtunnel som bryter med traditionella metoder – betongpelare ersätter bergpelare.