Nu har Amanda avslutat sin praktik hos mig, sista veckan tillbringar hon hos https://www.facebook.com/miljotrans för att se vad de jobbar med. De har bland annat liftdumpers, lastväxlare och kranbilar. Vi kollar tillbaks i praktikdagboken även denna vecka:
Måndag:
Swerock, Länna. Dagen började med en sväng till Tyresö där Amanda lossade med ränna till en liten platta. Därefter fick vi ett lass till Vega där de satte kantsten och där lossade vi till grävmaskin. Fick med oss retur därifrån och den betongen hann bli dålig redan på bygget så hon har dels fått höra hur det låter i roteraren när det börjar bli dåligt och sedan har hon fått se hur “död” den här betongen är när man försöker vibrera den, mycket nyttigt!
Sånt här är viktigt att ha koll på för att kunna avgöra om man behöver avbryta en lossning eller inte för att inte riskera bilen. Därefter hände inte så mycket mer de dagen. Det verkar som att Amanda har kommit ifrån nybörjargrejen att “hålla i sig i högerkanten” för idag har jag inte sagt till en enda gång att hon legat för långt till höger.
Tisdag:
Swerock, Västberga.
Vi började med ett lass till Ingarö, ut på en mycket smal och kurvig grusväg med branta dikeskanter. Nervöst att köra in till pumpen men kändes mycket bättre på vägen ut sade Amanda. Höll sig på bra avstånd från kanterna hela tiden.
Därefter blev det Kungsgatan. Vi hamnade fel först och fick starta om från en gata bredvid. Det gjorde att vi kom från fel håll sett till bygget så vi behövde saxvända mitt på Kungsgatan. Eftersom Amanda inte förstod hur jag menade och trafiken i innerstan kräver att man är lite snabb och smidig bytte vi chaufför så att jag fick visa istället. Sedan skötte hon lossning till grävmaskin och körde tillbaks. MYCKET mer avslappnad i stadskörningen redan nu, det märker både jag och hon. Kul!
Torsdag:
Swerock, Länna.
Började dagen med en rännkörning vid Karolinska, därefter två lossningar till mastpump på en ö i skärgården och sedan körde vi ett lass till mastpump i Hökarängen, till bygget av Nya tunnelbanan. 11 timmars arbetsdag, Amanda körde hela tiden.
Fredag:
Swerock, Länna.
Dagens första lass är en ränna till Västgötagatan. Det blir en stressig och tungjobbad historia då betongen hade fel konsistens (för trög) och gick knappt att få ur bilen. Jag räddade situationen men det blev rejält mycket jobb. Inget kul alls men värdefullt ur utbildningssyfte då Amanda själv fick se hur en dålig betong kan se ut i olika stadier och hur man avgör att det börjar bli dags att få ur den snabbt som fasen. Vi kunde se effekten av flytmedel och vatten och hur den effekten avstannade nästan direkt = dåligt tecken, betongen håller på att brinna. Sådan här kunskap går inte att läsa sig till, man måste se processen för att förstå.
Efter det eländet gjorde vi rent bilen och rännan och sedan fick vi välbehövlig lunch. Därefter ett lass till Tumba där man göt om golvet på en stor terass. Vi fick ett par kubik i retur så de körde vi till Södertäljefabriken och sedan spolade vi för dagen där och åkte hem. Slut på denna praktik som har varit intensiv och rolig. Amanda har fått väldigt många körtimmar vilket verkligen märks i hennes körning, mycket säkrare redan nu. Det har verkligen varit roligt att få jobba med en sådan ambitiös och duktig elev!
Att använda kasserade glasflaskor (SGB) som ersättning för naturlig finkornig ballast (NFA) vid tillverkning av skumbetong (FC) har blivit en potentiell hållbar byggmetod. Istället för att lägga flaskorna på deponi kan man finmala glaset och ersätta sand.
Betolar har beviljats ett patent i Finland för en accelerator utvecklad för den standardiserade cementblandningen CEM III/B.
Under 2023 upphandlade offentliga sektorn husbyggnationer från byggentreprenörer till ett värde av 65 miljarder kronor. Det är en ökning med nio procent jämfört med föregående år.