Skanska bygger bostadsrätter vid Matshuggskajen i Göteborg.
127 bostadsrätter ska byggas vid det nya området Matshuggskajen i centrala Göteborg. Tack vare miljöprofilen med ECO-Prefab föll Skanskas val av leverantör på Byggelement.
Affären är värd 18,5 miljoner och satsningen är ett prestigeprojekt för Riksbyggens räkning med höga miljökrav i alla led.
– Det är väldigt roligt att våra produkter är så eftertraktade, säger Carl Rivesjö, projektledare vid Byggelements västra region.
Mitt i Göteborgs citykärna, längs Första Långgatan och mot Järntorget, byggs det attraktiva området Masthuggskajen. Byggelements nya affär gäller kvarteret Brf Sydney, som utgörs av två huskroppar. Leveranserna, som påbörjas i december 2023, omfattar skalväggar, plattbärlag, balkonger och hisstoppar.
ECO-Prefab, där 30 procent av cementen ersatts av alternativa bindemedel för lägre utsläpp av koldioxid, är numera standard i Byggelements utbud. Här har kraven satts ännu högre och plattbärlaget levereras som ECO50, där man halverat cementmängden i betongen. Leveransen ger en total koldioxidbesparing på drygt 250 ton tack vare valet av ECO-Prefab.
Bostadsrätterna i projektet Sydney, ett kommande flaggskepp för Riksbyggen, karaktäriseras av genomtänkta materialval och en hög boendekvalitet. Ytorna varierar mellan 30 och 145 kvadratmeter. Takterrasser, solceller och en avskild innergård ska locka köpare till de centralt placerade bostäderna där grundarbetet just nu påbörjats.
– Vi kommer att behöva planera leveranserna extremt noga, säger Carl Rivesjö. Det här är ett byggprojekt som ska genomföras mitt i centrum med trafik, arbetsplatser och bostäder. Det är alltid en utmaning.
Roger Tillman, inköpare av stommar på Skanska, är mycket nöjd med affären.
– Ur miljösynpunkt är det här något av ett pilotprojekt för Riksbyggen, säger han. Då är det viktigt att ta miljö- och klimathänsyn i alla led. Byggelements erbjudande var definitivt bäst här – och det gäller både miljö och ekonomi.
Finland har tagit viktiga steg för att främja en cirkulär ekonomi i byggsektorn genom att introducera nya standarder och förordningar för återvinning av betong. Detta initiativ syftar till att minska byggavfall och öka användningen av återvunnet material i olika byggprojekt.
Ar2CorD, eller Arctic Climate Concrete Durability, är ett forskningsprojekt som tar sig an en av byggindustrins största utmaningar: att skapa hållbar klimatförbättrad betong, eller LCC, Low-Carbon Concrete, för extrema klimat. Projektet, som leds av UiT Norges arktiska universitet och finansieras av EU:s Interreg Northern Periphery and Arctic-program, samlar forskningsinstitutioner och industripartners från hela Norden.
Vid den framtida Korsvägen-stationen i Göteborg sker nu arbete som beskrivs som unikt i sitt slag. Här byggs en bergtunnel som bryter med traditionella metoder – betongpelare ersätter bergpelare.