Budgeten på 45 miljoner fördubblas.
Intresset för forskning och innovation om hållbar materialanvändning växer och nu får 34 nya projekt finansiering via RE:Source.
– Det höga söktrycket på denna utlysning visar att frågor kring cirkulär ekonomi har nått ut brett och på betydelsen av ett innovationsprogram för hållbara materialflöden, säger Klas Cullbrand, tf programchef för RE:Source.
Projekten spänner över flera centrala områden för cirkulär ekonomi, såsom ökad återanvändning, återtillverkning, effektivare materialåtervinning och cirkulära affärsmodeller. Att RE:Source är ett brett innovationsprogram med fokus på hela värdekedjan syns i mångfalden av material och branscher i projekten.
Projekten handlar om alltifrån resurseffektivitet i byggsektorn till cirkulära flöden av exempelvis möbler och batterier. Några projekt ska bidra till ökad återvinning av textiler, ta tillvara ämnen i slam eller att minska mängden farliga ämnen i material.
150 ansökningar kom in till RE:Source och i de 34 projekt som nu fått finansiering deltar drygt 160 organisationer och 77 procent av dem är företag.
– Det är fantastiskt kul att se att det finns så många människor och organisationer där ute med innovativa idéer på hur vi bygger ett mer konkurrenskraftigt Sverige genom fler cirkulära och resurseffektiva verksamheter. Det ökande intresset för våra utlysningar visar att intresset för och behovet av cirkulära lösningar växer inom alla sektorer, säger Klas Cullbrand.
Tyvärr finns inget betongrelaterat projekt bland de 34 som fått finansiering.
Hela listan över projekt finns här!
Finland har tagit viktiga steg för att främja en cirkulär ekonomi i byggsektorn genom att introducera nya standarder och förordningar för återvinning av betong. Detta initiativ syftar till att minska byggavfall och öka användningen av återvunnet material i olika byggprojekt.
Ar2CorD, eller Arctic Climate Concrete Durability, är ett forskningsprojekt som tar sig an en av byggindustrins största utmaningar: att skapa hållbar klimatförbättrad betong, eller LCC, Low-Carbon Concrete, för extrema klimat. Projektet, som leds av UiT Norges arktiska universitet och finansieras av EU:s Interreg Northern Periphery and Arctic-program, samlar forskningsinstitutioner och industripartners från hela Norden.
Vid den framtida Korsvägen-stationen i Göteborg sker nu arbete som beskrivs som unikt i sitt slag. Här byggs en bergtunnel som bryter med traditionella metoder – betongpelare ersätter bergpelare.