Byggnads lanserar kampanj.
Idag lanserar Byggnads en landsomfattande kampanj som hyllar alla de byggnadsarbetare som varje dag går till jobbet och bygger Sverige.
Kampanjen, som heter Kampanjen ”Jag är med och bygger Sverige” kommer bland annat synas på bussar i Stockholm och Göteborg. Den kommer även gå digitalt på skärmar och utomhustavlor i Malmö, Borlänge, Kalmar, Karlstad, Luleå, Norrköping, Sundsvall, Umeå, Uppsala, Stockholm, Västerås, Linköping, Helsingborg, Jönköping, Norrköping, Gävle, Eskilstuna, Halmstad, Växjö, Karlstad, Trelleborg, Malmö.
–Det här är en hyllning till alla skickliga yrkesmänniskor och allt de tillför vårt samhällsbygge. Det känns extra angeläget i dessa tider av osäker konjunktur och stundande avtalsrörelse. En byggnadsarbetare sätter tre andra i arbete och de ska både hyllas och ges bästa möjliga förutsättningar att utföra sitt arbete, säger Johan Lindholm, förbundsordförande Byggnads.
Haarup Maskinfabrik, grundat 1964 av Ole Christensen, firade 60 år i helgen. Företaget har utvecklats från en liten verkstad i en källare till en global aktör inom betongindustrin.
Självläkande betong finns återigen på marknaden, den här gången på den amerikanska. Det är företaget Basilisk som erbjuder en produkt som kan reparera betongkonstruktioner.
C-Crete är en cementfri betong som är under utveckling i USA. Just nu används den i Foster + Partners skyskrapa i New York. Fast inte i de bärande delarna.