Domen kommer att meddelas den 13 december 2022.
Igår eftermiddag, den 27 oktober, avslutade mark- och miljödomstolen huvudförhandlingen om Cementas ansökan om ett fyraårigt täkttillstånd. Domen kommer att meddelas den 13 december 2022.
Cementa har ansökt om tillstånd till fortsatt kalkstensbrytning vid Slite under fyra års tid och en begränsad utökning av nuvarande täktområden. En knäckfråga under förhandlingen har varit utredningen av verksamhetens påverkan på vatten samt naturvärden i de närliggande Natura 2000-områdena. Cementa anser att ansökan uppfyller de högt ställda utredningskrav som följer av miljölagstiftningen.
‒ Vi är nöjda med förhandlingen och de välgrundade frågor som domstolen ställt under processens gång till både oss och motparterna. Vi har fått möjlighet att visa att vi kan fortsätta bedriva verksamheten med god lokalhänsyn och utan att äventyra vattenförsörjningen eller den biologiska mångfalden, säger Karin Comstedt Webb, vice vd Heidelberg Materials Sverige (tidigare HeidelbergCement).
Domen kommer att meddelas den 13 december kl 13.00.
Cementa i Slite arbetar just nu inom ramen för ett tillfälligt tillstånd som löper ut den 31 december 2022. Man bedömer att Slitefabriken kan leverera enligt sin ordinarie plan fram till sommaren 2023 även utan ett nytt tillstånd, därefter är situationen oviss.
Samtidigt som det kortare tillståndet som nu prövas skissar Cementa på en ansökan om ett längre tillstånd om 20–30 år som ska lämnas in under våren 2023.
Finland har tagit viktiga steg för att främja en cirkulär ekonomi i byggsektorn genom att introducera nya standarder och förordningar för återvinning av betong. Detta initiativ syftar till att minska byggavfall och öka användningen av återvunnet material i olika byggprojekt.
Ar2CorD, eller Arctic Climate Concrete Durability, är ett forskningsprojekt som tar sig an en av byggindustrins största utmaningar: att skapa hållbar klimatförbättrad betong, eller LCC, Low-Carbon Concrete, för extrema klimat. Projektet, som leds av UiT Norges arktiska universitet och finansieras av EU:s Interreg Northern Periphery and Arctic-program, samlar forskningsinstitutioner och industripartners från hela Norden.
Vid den framtida Korsvägen-stationen i Göteborg sker nu arbete som beskrivs som unikt i sitt slag. Här byggs en bergtunnel som bryter med traditionella metoder – betongpelare ersätter bergpelare.