Cemvision utvecklar cement som minskar koldioxidutsläppen med över 95 procent jämfört med traditionell cement, genom att ersätta kalksten och fossila bränslen med förädlat industriavfall och grön energi.
– Framtidens bindemedel för betong är cirkulära och har så lågt koldioxidavtryck som det bara går. De produkter Cemvision tillverkar ligger helt i linje med kundernas efterfrågan, säger Ludwig Zetterström, vd på Peabs dotterbolag Swecem.
De kommande leveranserna från Cemvision avses användas i bland annat infrastrukturprojekt, vattenrening, grundläggning och prefabricerad betong.
– Vi är mycket glada att få leverera vår produkt till Peab. Vi ser nu hur grön cement blivit avgörande för hur hela industrier ska kunna nå sina klimatåtaganden. Efterfrågan är redan enorm och alla prognoser pekar på att den bara kommer öka. Detta adresserar vi med en snabbt skalbar produktionsmodell, säger Oscar Hållén, vd på Cemvision.
Tillsammans med andra investerare har Swecem stöttat Cemvision sedan starten. Att nu även ingå avtal om produktleveranser blir en viktig milstolpe för den bredare betongindustrin i Norden, menar Ludwig Zetterström.
– Vi ser att Cemvisions produkter kommer att spela en viktig roll i betongindustrins strävan för klimatneutralitet, parallellt med cementindustrins satsning på CCS. Som en av Nordens största cementanvändare har vi ett ansvar att stödja startups som Cemvision i deras utveckling av nya bindemedel. Det är viktigt för oss att säkra implementeringen av dessa nya lösningar och deras avsättning genom våra betongtillverkande bolag, säger Ludwig Zetterström.
Finland har tagit viktiga steg för att främja en cirkulär ekonomi i byggsektorn genom att introducera nya standarder och förordningar för återvinning av betong. Detta initiativ syftar till att minska byggavfall och öka användningen av återvunnet material i olika byggprojekt.
Ar2CorD, eller Arctic Climate Concrete Durability, är ett forskningsprojekt som tar sig an en av byggindustrins största utmaningar: att skapa hållbar klimatförbättrad betong, eller LCC, Low-Carbon Concrete, för extrema klimat. Projektet, som leds av UiT Norges arktiska universitet och finansieras av EU:s Interreg Northern Periphery and Arctic-program, samlar forskningsinstitutioner och industripartners från hela Norden.
Vid den framtida Korsvägen-stationen i Göteborg sker nu arbete som beskrivs som unikt i sitt slag. Här byggs en bergtunnel som bryter med traditionella metoder – betongpelare ersätter bergpelare.