– Handboken kan ge branschen en tydlig processbeskrivning för att producera cirkulära ballastprodukter och sprida kunskap och skala upp en cirkulär hantering som några få aktörer idag är duktiga på, men som behöver breddas. Projektet syftar både till att bygga förtroende hos tillsynsmyndigheter för branschens processer och att höja kunskapsnivån i branschen, säger Mårten Sohlman vd på SBMI.
Projektet leds av en grupp experter från SBMI, Sveriges Bergmaterialindustrier, NCC, Ecoloop och Swerock och den inledande fasen av projektet har finansierats av SBUF, Svenska Byggbranschens Utvecklingsfond. Den första delen av projektet har fokuserat på att ta fram en tydlig process för den cirkulära hanteringen, samt en struktur för processbeskrivningen.
Handboken kommer att beskriva processen för att skapa cirkulära ballastprodukter, från mottagning av överskottsmassor till kvalitetssäkring, sortering och slutprodukt.
I den andra fasen av projektet kommer fokus att ligga på att utforma handbokens innehåll och involvera de stora beställarna av ballastmaterial, Trafikverket och kommuner. Målet med samverkan med branschens tongivande beställare är att främja att efterfrågan på cirkulärt material ökar. Den digitala handboken kommer att publiceras på SBMIs webbplats under 2024.
– Vi kommer under året att bjuda in branschens aktörer för att få synpunkter på hur processbeskrivningen ska utformas i nästa steg. Det är viktigt att handboken blir användbar och relevant för alla aktörer, säger Kristina Lundberg, innovationsledare på Ecoloop.
Titeln för del två av projektet är ”Tydlig kvalitet och tydliga krav för cirkulära ballastmaterial” och finansieras av Vinnova. Projektet pågår under hela 2024.
Projektet “Från grind till grind” startade 2023 och syftar till att ta fram en vägledning för att producera cirkulära ballastprodukter. Projektet leds av en grupp experter från SBMI, NCC, Ecoloop och Swerock och har hittills finansierats av SBUF.
Finland har tagit viktiga steg för att främja en cirkulär ekonomi i byggsektorn genom att introducera nya standarder och förordningar för återvinning av betong. Detta initiativ syftar till att minska byggavfall och öka användningen av återvunnet material i olika byggprojekt.
Ar2CorD, eller Arctic Climate Concrete Durability, är ett forskningsprojekt som tar sig an en av byggindustrins största utmaningar: att skapa hållbar klimatförbättrad betong, eller LCC, Low-Carbon Concrete, för extrema klimat. Projektet, som leds av UiT Norges arktiska universitet och finansieras av EU:s Interreg Northern Periphery and Arctic-program, samlar forskningsinstitutioner och industripartners från hela Norden.
Vid den framtida Korsvägen-stationen i Göteborg sker nu arbete som beskrivs som unikt i sitt slag. Här byggs en bergtunnel som bryter med traditionella metoder – betongpelare ersätter bergpelare.