Celsa Nordic introducerar ett cirkulärt armeringsstål, Green Hydro Steel.
Skanska blir första kund att få leveranser av Celsa Nordics cirkulära armeringsstål, Green Hydro Steel. Det är producerat med hjälp av vätgasteknik som ger en fossilfri produktionsmetod och ökad cirkulär hantering av restmaterial.
Av Skanska Sveriges klimatavtryck kommer cirka 80 procent av koldioxidutsläppen kommer från inköpt byggmaterial, varav cirka 10 procent är kopplat till produktion av stål.
Avtalet är ett intentionsavtal och det slutgiltiga avtalet ska signeras 2024 med målet att starta leveranserna i början av 2025. Intentionen är också att Celsa Nordic ska använda skrot och spillmaterial från Skanskas svenska byggprojekt som insatsvara i sin produktion. Slutligen ska bolagen samarbeta kring materialleveranser med lägre klimatpåverkan och även studera möjlig användning av restprodukter från Celsa Nordics tillverkning i Skanskas svenska verksamhet.
– Skanska ska nå klimatneutralitet i hela värdekedjan till 2045. För att nå dit är samverkan med leverantörer avgörande. Vi behöver innovativa byggmaterial med lägre klimatpåverkan. Intentionsavtalet med Celsa Nordic är en viktig del i vår klimatresa och vi ser fram emot samarbetet, säger Lars Jonson, affärsutvecklingsdirektör, Skanska Sverige.
– Vi är mycket glada över intentionsavtalet med Skanska. Avtalet är ett gott exempel på cirkulärt samarbete i praktiken. Armeringsstål producerat med vattenkraft och vätgas visar vägen mot en hållbar industri, säger Susanne Nævermo-Sand, Head of sustainability and strategy hos Celsa Nordic.
Finland har tagit viktiga steg för att främja en cirkulär ekonomi i byggsektorn genom att introducera nya standarder och förordningar för återvinning av betong. Detta initiativ syftar till att minska byggavfall och öka användningen av återvunnet material i olika byggprojekt.
Ar2CorD, eller Arctic Climate Concrete Durability, är ett forskningsprojekt som tar sig an en av byggindustrins största utmaningar: att skapa hållbar klimatförbättrad betong, eller LCC, Low-Carbon Concrete, för extrema klimat. Projektet, som leds av UiT Norges arktiska universitet och finansieras av EU:s Interreg Northern Periphery and Arctic-program, samlar forskningsinstitutioner och industripartners från hela Norden.
Vid den framtida Korsvägen-stationen i Göteborg sker nu arbete som beskrivs som unikt i sitt slag. Här byggs en bergtunnel som bryter med traditionella metoder – betongpelare ersätter bergpelare.