Svenska standarder öppnar upp för en ökad mängd tillsatsmaterial i cement.
En ny generation av AMA Anläggning är klar och bland nyheterna finns vägledning för hantering av massor och möjlighet till större andel tillsatsmaterial i cement.
Som ett sätt att minska klimatavtrycket vid cementtillverkning har svenska standarder öppnat upp för en ökad mängd tillsatsmaterial i cement vilket finns med i denna nya AMA. Texterna i AMA har också anpassats till den senaste utgåvan av den svenska tillämpningsstandarden för betong.
AMA är ett referensverk som har utvecklat i nära samarbete med samhällsbyggnadssektorn under ledning av Svensk Byggtjänst. Syftet är att effektivisera processen att formulera tydliga material- och utförandekrav för olika byggnadsverk. AMA används i upphandlingar för flera hundra miljarder kronor varje år och finns för olika områden som anläggning, husbyggnad, el samt VVS och kyla.
En annan uppdatering i AMA Anläggning 23 är ett anpassat arbetssätt, som innefattar ett antal förarbeten inom områden som regnbäddar, vägräcken och förorenade massor. Det resulterade bland annat i en separat vägledning för hantering av massor.
– Den nya vägledningen syftar till att ge råd för att hållbart och kalkylerbart ställa krav på hanteringen av förorenade och icke förorenade massor, säger Martin Jonsson, projektledare för AMA Anläggning 23 på Svensk Byggtjänst.
Förutom att texter har uppdaterats har även ett antal koder tillkommit, utgått eller fått nya rubriker. Totalt rör det sig om ungefär 600 ändringar av BSAB-koder, där majoriteten utgörs av anpassningar med hänsyn till borttagna streckkoder och om koder som har annullerats eftersom de inte har använts under längre tid.
Finland har tagit viktiga steg för att främja en cirkulär ekonomi i byggsektorn genom att introducera nya standarder och förordningar för återvinning av betong. Detta initiativ syftar till att minska byggavfall och öka användningen av återvunnet material i olika byggprojekt.
Ar2CorD, eller Arctic Climate Concrete Durability, är ett forskningsprojekt som tar sig an en av byggindustrins största utmaningar: att skapa hållbar klimatförbättrad betong, eller LCC, Low-Carbon Concrete, för extrema klimat. Projektet, som leds av UiT Norges arktiska universitet och finansieras av EU:s Interreg Northern Periphery and Arctic-program, samlar forskningsinstitutioner och industripartners från hela Norden.
Vid den framtida Korsvägen-stationen i Göteborg sker nu arbete som beskrivs som unikt i sitt slag. Här byggs en bergtunnel som bryter med traditionella metoder – betongpelare ersätter bergpelare.