Den nuvarande klaffbron invigdes 1937 och har uppnått sin tekniska livslängd. Den nya bron, Nybron, blir en bågbro och är inspirerad av den allra första bron som byggdes i slutet av 1800-talet. Den nya bron har också en vridbar öppningsdel i mitten för att släppa igenom båttrafik. Samtidigt som bron byggs kommer Peab att bygga en tillfällig bro för att lösa den befintliga trafiken.
– Jag är glad för att vi i detta tekniskt avancerade projekt i god samverkan med Härnösands kommun hittat både ekonomiska och hållbara lösningar, samtidigt som den nya bron blir ett lyft för invånarna och de besökande till orten. Med lokala resurser bygger vi samhällsviktig infrastruktur i Härnösand, säger Jörgen Eriksson, regionchef på Peab.
– Vi får en ny och modern bro, inte bara tekniskt utan också utseendemässigt. Den blir ett landmärke som alla som åker på E4:n genom stan kommer att lägga märke till, säger samhällsnämndens ordförande Helena Elfvendal på Härnösands kommun.
Uppdraget är en totalentreprenad i partnering med byggstart i juni 2024. Bron beräknas vara klar att tas i drift i juni 2026.
Projektet orderanmäls i det första kvartalet 2024.
Att använda kasserade glasflaskor (SGB) som ersättning för naturlig finkornig ballast (NFA) vid tillverkning av skumbetong (FC) har blivit en potentiell hållbar byggmetod. Istället för att lägga flaskorna på deponi kan man finmala glaset och ersätta sand.
Betolar har beviljats ett patent i Finland för en accelerator utvecklad för den standardiserade cementblandningen CEM III/B.
Under 2023 upphandlade offentliga sektorn husbyggnationer från byggentreprenörer till ett värde av 65 miljarder kronor. Det är en ökning med nio procent jämfört med föregående år.