-Vi vet att användningen av ECO-Betong ger riktigt fina resultat vad gäller utsläppsminskningar. Ett exempel är ett broprojekt i Småland där vi bytte ut 50 procent av cementen och kunde därmed halvera klimatbelastningen i jämförelse med en traditionell betong. Förutom att minska klimatbelastningen ger ECO-Betong god beständighet och bättre hållfasthet än en traditionell betong, säger Lotta Brändström, affärsområdeschef Peab Anläggning.
Med ECO-Betong minskar utsläppen i varje enskilt projekt med minst tio procent, jämfört med traditionell betong som endast innehåller cement som bindemedel.
Idag utgör cement mindre än 15 procent av betongens volym men står för mer än 90 procent av dess klimatavtryck. Peabs mål är att senast år 2030 ha minskat utsläppen av växthusgaser med 60 procent från egen verksamhet och med 50 procent från de insatsvaror och tjänster som bolaget köper. Betong med lägre klimatpåverkan är en central del för att nå målet.
-Detta är ett viktigt steg i rätt riktning för hela Peabkoncernen och något som bidrar till koncernens gemensamma klimatfärdplan. Att ECO-Betong nu blir standard hjälper oss att nå våra mål. Vi måste minimera klimatavtrycket på våra insatsvaror i alla våra byggprojekt, säger Stefan Danielsson, affärsområdeschef Bygg.
Det är branschorganisationen Svensk Betong som – tillsammans med tillverkarna – tagit fram en riktlinje av klimatförbättrad betong där det framgår att betongens klimatavtryck reducerats med en viss procentsats jämfört med en traditionell betong. ECO-Betong finns i fyra steg och kan sänka koldioxidutsläppen med upp till 50 procent jämfört med traditionell betong. Swerocks standardbetong från och med 2024 är ECO-Betong steg 1.
Finland har tagit viktiga steg för att främja en cirkulär ekonomi i byggsektorn genom att introducera nya standarder och förordningar för återvinning av betong. Detta initiativ syftar till att minska byggavfall och öka användningen av återvunnet material i olika byggprojekt.
Ar2CorD, eller Arctic Climate Concrete Durability, är ett forskningsprojekt som tar sig an en av byggindustrins största utmaningar: att skapa hållbar klimatförbättrad betong, eller LCC, Low-Carbon Concrete, för extrema klimat. Projektet, som leds av UiT Norges arktiska universitet och finansieras av EU:s Interreg Northern Periphery and Arctic-program, samlar forskningsinstitutioner och industripartners från hela Norden.
Vid den framtida Korsvägen-stationen i Göteborg sker nu arbete som beskrivs som unikt i sitt slag. Här byggs en bergtunnel som bryter med traditionella metoder – betongpelare ersätter bergpelare.