Dagens Industri kritiska på ledarplats!
Hela Miljöbalken måste reformeras, skriver Dagens Industri på ledarplats. I höst kommer Mark- och miljödomstolen att pröva Cementas fyraåriga tillstånd, men Länsstyrelsen är kritiska i sitt yttrande till domstolen. Som argument används bland annat oro för beståndet av tre fjärilar: väddnätsfjärilen, svartfläckiga blåvingar och apollofjärilen. Utökad brytning väntas leda till ett bortfall om runt 50 individer – samtidigt som Gotland har runt en halv miljon. Det visar hur obalanserad lagstiftningen är, skriver DI.
Går Mark- och miljödomstolen på Länsstyrelsens linje väntar en ny cementkris. För att undvika att hamna i samma läge år efter år, behöver hela Miljöbalken reformeras och göras mindre fundamentalistisk, enligt DI.
Även Karin Comstedt Webb, hållbarhetschef på Heidelberg Cement, är kritisk i en intervju i DI. Hon anser att en eventuell klimatnytta av en nyinvestering borde vägas in i domstolens beslut.
-Det är extremt viktigt att vi får till en annan typ av miljöprövningsprocess. Det är viktigt för att skicka signaler om att det finns ett förutsägbart system och att man kan lägga tunga investeringar i Sverige. Det skickas motsatta signaler nu tyvärr, säger hon till DI.
Att Mark- och miljööverdomstolen inte tog upp Cementas ansökan, trots att den beviljats i den första instansen, var ett resultat av brist på teknisk kompetens i den senare, säger Karin Comstedt Webb.
Finland har tagit viktiga steg för att främja en cirkulär ekonomi i byggsektorn genom att introducera nya standarder och förordningar för återvinning av betong. Detta initiativ syftar till att minska byggavfall och öka användningen av återvunnet material i olika byggprojekt.
Ar2CorD, eller Arctic Climate Concrete Durability, är ett forskningsprojekt som tar sig an en av byggindustrins största utmaningar: att skapa hållbar klimatförbättrad betong, eller LCC, Low-Carbon Concrete, för extrema klimat. Projektet, som leds av UiT Norges arktiska universitet och finansieras av EU:s Interreg Northern Periphery and Arctic-program, samlar forskningsinstitutioner och industripartners från hela Norden.
Vid den framtida Korsvägen-stationen i Göteborg sker nu arbete som beskrivs som unikt i sitt slag. Här byggs en bergtunnel som bryter med traditionella metoder – betongpelare ersätter bergpelare.