Under de senaste fyra åren har antalet allvarliga olyckor och incidenter inom bygg- och anläggningsbranschen ökat. Därför initierar Svevia nu sitt första säkerhetsstopp.
–Säkerhetsstoppet är en tydlig markering att säkerheten går före allt, även affären. Och det gäller för alla i hela företaget, säger Joachim Hallengren, vd och koncernchef, Svevia.
Säkerhetsstoppet markerar också starten för Svevias årliga säkerhetsvecka, som pågår mellan den 22–26 april. Under veckan kommer fokus att ligga på säkra beteenden som utgör grunden för en stark säkerhetskultur. Inom byggbranschen är mänskligt beteende en av de främsta orsakerna till olyckor och incidenter.
–När vi känner oss stressade tenderar vi att bryta mot rutiner och fatta hastiga och riskfyllda beslut. Genom att förstå och förändra beteenden vill vi minska risken för olyckor och skador. Precis så bra som Svevia är på att bygga och underhålla avgörande infrastruktur, ska vi bli på att bygga och underhålla den avgörande säkerhetskulturen, säger Joachim Hallengren.
Se Joachim Hallengren berätta om sina erfarenheter här
Fakta:
Säkerhetsstoppet innebär att hela verksamheten stannar upp för att gemensamt fokusera på det som är allra viktigast för Svevia – alla medarbetares säkerhet.
Finland har tagit viktiga steg för att främja en cirkulär ekonomi i byggsektorn genom att introducera nya standarder och förordningar för återvinning av betong. Detta initiativ syftar till att minska byggavfall och öka användningen av återvunnet material i olika byggprojekt.
Ar2CorD, eller Arctic Climate Concrete Durability, är ett forskningsprojekt som tar sig an en av byggindustrins största utmaningar: att skapa hållbar klimatförbättrad betong, eller LCC, Low-Carbon Concrete, för extrema klimat. Projektet, som leds av UiT Norges arktiska universitet och finansieras av EU:s Interreg Northern Periphery and Arctic-program, samlar forskningsinstitutioner och industripartners från hela Norden.
Vid den framtida Korsvägen-stationen i Göteborg sker nu arbete som beskrivs som unikt i sitt slag. Här byggs en bergtunnel som bryter med traditionella metoder – betongpelare ersätter bergpelare.