Nya betongplattor kräver noggrann planering.
På uppdrag av Swedavia har Svevia startat renoveringen av det nya Sky City-området, även kallas Arlanda torg. Läget intill Sky City, flera hotell och flygledartornet kräver noggrann planering för arbetets utförande och logistik.
– Det som skiljer det här projektet från andra är framför allt att det känns väldigt roligt att få vara en del av den satsning som Swedavia gör på Arlanda, säger Rodrigo Gebrie, entreprenadchef på Svevia.
Projektet präglas av ambitionen att ha en låg klimatpåverkan med krav på val av material, varor, fordon och arbetsmaskiner. Så kallade ekobodar med extra isolering ska minska energianvändningen på arbetsplatsen.
En av projektets utmaningar är anslutning till kontor, hotell och Arlandas flygledartorn och den hänsyn som krävs för alla som behöver passera arbetsplatsen. Bilar, bussar transporter och gående måste alltid kunna ta sig fram.
– För att lösa trafiklogistiken på bästa möjliga sätt har vi kopplat in Svevias specialister på trafikanordningar, berättar Rodrigo Gebrie.
Projektet är värt cirka 8 miljoner kronor och ska vara klart till mitten på oktober.
Finland har tagit viktiga steg för att främja en cirkulär ekonomi i byggsektorn genom att introducera nya standarder och förordningar för återvinning av betong. Detta initiativ syftar till att minska byggavfall och öka användningen av återvunnet material i olika byggprojekt.
Ar2CorD, eller Arctic Climate Concrete Durability, är ett forskningsprojekt som tar sig an en av byggindustrins största utmaningar: att skapa hållbar klimatförbättrad betong, eller LCC, Low-Carbon Concrete, för extrema klimat. Projektet, som leds av UiT Norges arktiska universitet och finansieras av EU:s Interreg Northern Periphery and Arctic-program, samlar forskningsinstitutioner och industripartners från hela Norden.
Vid den framtida Korsvägen-stationen i Göteborg sker nu arbete som beskrivs som unikt i sitt slag. Här byggs en bergtunnel som bryter med traditionella metoder – betongpelare ersätter bergpelare.