“Det är inte så komplicerat!”
/Erik Stenberg, lektor KTH
Erik Stenberg, arkitekt och lektor på KTH arkitekturskolan, forskar just nu om hur man ska återvinna betongelement i nya byggnader. Bland annat är han engagerad i forskningspojektet ReCreate, ett samarbete med Helsingborgshem och Strängbetong som finansieras av EU:s forsknings- och innovationsprogram Horizon, där forskargrupper i flera länder undersöker hur betongdelar från miljonprogrammens hus ska kunna demonteras och återbrukas.
-Det går att återbruka betongelement om de varit varma och stått torrt, det är inte så komplicerat. Man kan få till kvalitetssäkring och logistik. Det som är svårt är timingen, man måste hitta ett rivningsobjekt som är nära och passar in i något nytt projekt, säger Erik Stenberg i podcasten Arwidsson Talks.
Tyskland är i framkant, där har man gjort kartläggningar i 15 år och kan plocka isär systemet ”plattenbaum” och återuppföra det som småhus, men även flerfamiljshus.
Han liknar dagens situation med en period på 1950- och -60 talet när byggandet med prefabricerade betongelement gick lite i stå eftersom man inte hade regelverk och inte kunskap hos arkitekter. Men så exploderade det på 1970-talet.
“Plötsligt kommer man se klimatnyttan, lönsamheten och kvaliteten.”
– Plötsligt kommer man se klimatnyttan, lönsamheten och kvaliteten. Det finns många som tittar på det nu och det talat för att det blir en folkrörelse som driver det framåt. Det går att bygga hus med 90 procents återbruk, det kunde vi egentligen redan på 1990-talet, säger Erik Stenberg i podcasten.
Om några år kommer vi bygga några enstaka projekt, men den stora revolutionen kommer först om tio år.
-Jag har varit med så länge så jag vet att det är tröga processer, säger Erik Stenberg som avslutning i podcasten Arwidsson Talks.
Finland har tagit viktiga steg för att främja en cirkulär ekonomi i byggsektorn genom att introducera nya standarder och förordningar för återvinning av betong. Detta initiativ syftar till att minska byggavfall och öka användningen av återvunnet material i olika byggprojekt.
Ar2CorD, eller Arctic Climate Concrete Durability, är ett forskningsprojekt som tar sig an en av byggindustrins största utmaningar: att skapa hållbar klimatförbättrad betong, eller LCC, Low-Carbon Concrete, för extrema klimat. Projektet, som leds av UiT Norges arktiska universitet och finansieras av EU:s Interreg Northern Periphery and Arctic-program, samlar forskningsinstitutioner och industripartners från hela Norden.
Vid den framtida Korsvägen-stationen i Göteborg sker nu arbete som beskrivs som unikt i sitt slag. Här byggs en bergtunnel som bryter med traditionella metoder – betongpelare ersätter bergpelare.