Jag tog ledigt ett par timmar och åkte till Förbifarten där jag träffade Mårten Hjalmarsson på Svealands Maskin & Montage AB. De är i grunden brobyggare men arbetar bland annat även med att gjuta förstärkningar i tunnlar. På vissa ställen har berget har för dålig kvalitet för att det ska räcka med bara sprutbetong (betong blandat med stålfiber) som man normalt använder.
Man gjuter vägg och valv (tak) på samma gång och det kräver en synnerligen stark gjutform, trycket från betongen blir mycket högt i formen med risk för att formen går sönder. Att bygga en form på en byggställning är inte möjligt på grund av formtrycket så till sin hjälp för att lösa denna utmaning har man en så kallad formvagn som håller gjutformen i rätt position. Vagnen kommer ifrån Doka som är välkända för sina innovativa lösningar för platsgjutna betongkonstruktioner. Vagnen är tvådelad, väger imponerande 120 ton och monteras med hjäp av en kranbil. Den vilar på stålbalkar och flyttas med hjälp av en maskin, till exempel en hjullastare eller med speciella domkrafter. Trots sin tyngd är den lätt att flytta.
Gjutformen består av plattor som hålls i rätt position av en stor mängd hydraulcylindrar. Man skapar en helt sluten gjutform där man genom att koppla slangar från betongpumparna till rör på formen kan trycka in betongen. Även om formvagnen är en genial lösning så ställer en sådan här gjutning stora krav inte bara på formen utan även på betongleverantören, det går inte att avbryta en sådan här gjutning utan den måste göras klart vid ett och samma tillfälle.
Det är häftigt att man över huvud taget får plats att montera vagnen i tunneln. Det är inte direkt gjort för 120 ton tvådelad stålkonstruktion därnere och när det ska bytas från ett tunnelrör till ett annat så görs det på lastbilar med trailer, gott om plats är det ont om kan man väl säga!
Det var ett intressant besök och jag är imponerad. Ett stort tack till Mårten på Svealands Maskin & Montage som tog sig tid att visa och svara på frågor. Slutligen kan jag säga att man undviker gärna att tänka på varför man gjuter förstärkning av klent berg när man står därnere med Mälaren över huvudet…
Haarup Maskinfabrik, grundat 1964 av Ole Christensen, firade 60 år i helgen. Företaget har utvecklats från en liten verkstad i en källare till en global aktör inom betongindustrin.
Självläkande betong finns återigen på marknaden, den här gången på den amerikanska. Det är företaget Basilisk som erbjuder en produkt som kan reparera betongkonstruktioner.
C-Crete är en cementfri betong som är under utveckling i USA. Just nu används den i Foster + Partners skyskrapa i New York. Fast inte i de bärande delarna.