Den 11 april. Dag 11.
Sömnlöshet. Nu har jag invigts i klubben. Och plötsligt möter jag dem överallt, de sömnlösa. Idag pratade jag med Promas vd Ronnie Persson, de ska ställa ut på BetongFramtid den 12 maj. Han tog över som ägare för företaget några månader innan pandemin. Han hade ett team på 17 personer som var ute hos kunder och utbildade och föreläste. Nu fick de sägas upp. Sömnlösa nätter.
Jag pratade häromdagen med Kigge Nilsson på Isobetong och berättade att det blev lite sömnlöshet ibland. ”Det har väl du upplevt?” frågade jag. Han skrattade rått och hjärtligt. ”Välkommen i klubben!”
Jag hade ett möte med en starta-eget-coach häromdagen. Hon frågade vad min oro består i, jag har affären i hamn i stort sett. Jag kan det här, har gjort det förr. Men efter ett tag så sa hon spontant: ”Du vill göra något riktigt stort för branschen, men vet inte vad. Det är det du oroar dig för”.
Ja, så är det nog. Men det kan man väl inte hjälpa? Att man vill sätta betong på kartan igen. Och igen.
Finland har tagit viktiga steg för att främja en cirkulär ekonomi i byggsektorn genom att introducera nya standarder och förordningar för återvinning av betong. Detta initiativ syftar till att minska byggavfall och öka användningen av återvunnet material i olika byggprojekt.
Ar2CorD, eller Arctic Climate Concrete Durability, är ett forskningsprojekt som tar sig an en av byggindustrins största utmaningar: att skapa hållbar klimatförbättrad betong, eller LCC, Low-Carbon Concrete, för extrema klimat. Projektet, som leds av UiT Norges arktiska universitet och finansieras av EU:s Interreg Northern Periphery and Arctic-program, samlar forskningsinstitutioner och industripartners från hela Norden.
Vid den framtida Korsvägen-stationen i Göteborg sker nu arbete som beskrivs som unikt i sitt slag. Här byggs en bergtunnel som bryter med traditionella metoder – betongpelare ersätter bergpelare.