Bilarnas räckvidd beräknas till 250 kilometer.
Miljöfrågan är ständigt aktuell och det finns som vi alla vet massor att jobba på i vår bransch och i byggbranschen generellt. Jag vill börja med att tipsa om att följa amandaborneke på Instagram, hon är proffs på hållbarhet och miljö och jobbar bland annat med att hjälpa företag att bli mer hållbara. Som en personlig tränare fast inom hållbarhet. Rekommenderas verkligen!
Med det avklarat vill jag berätta om Swerocks nya betongbilar. Fyra stycken Volvobilar som är helt eldrivna! Påbyggnationerna är från finska Saraka, min personliga favorit. Tidigare har man haft betongbilar med eldriven roterare, en sådan har man till exempel kunnat titta på utanför Waterfront när Betonggalan gått av stapeln. Men nu är bilarna alltså helt elektriska.
Bilarnas räckvidd beräknas till 250 kilometer och de kan snabbladdas på 30-45 minuter, vilket är lika lång tid som den lagstadgade rasten för oss chaufförer. Bilarna lastar sex kubikmeter vilket är att anse som normalt, betongbilar lastar vanligen mellan 6-8 kubikmeter. Dock har de ingen ränna vilket måste ses som ett minus för kundernas del då ränna ofta är den självklara lösningen på vissa jobb.
Swerocks lösning på det är att man tänker ha vissa bilar med ränna men som då får lasta mindre. Det är såklart en lösning men jag tror att man kommer behöva se över lönerna för chaufförerna om det blir så. Många vill inte köra ränna av olika skäl och att då några få ska ha ränna och ta alla rännlass och de andra inte några alls riskerar att skapa en försämrad stämning på arbetsplatsen eftersom rännkörning innebär mer jobb. En fördel å andra sidan blir att med fler rännjobb per chaufför bör kompetensen i rännkörningen öka, och det brukar generellt behövas.
Det startade genast diskussioner i fikarum och forum huruvida detta är en rimlig väg att gå eller inte. Uppgifter om räckvidd brukar kunna ses som väl tilltaget från säljarsidan och frågan är ju hur väl man egentligen har räknat på kötider, timslånga väntetider ute hos kunder, vinterkyla och så vidare. Det är ofta stor skillnad på hur man vill att verkligheten ska vara jämfört med hur den faktiskt är.
Vi måste ju lösa bränslefrågan och det verkar ändå som att el är den rimliga vägen att gå. Jag har kört en biogasdriven lastbil som tankades var 20:e mil, det var en schaktbil och som mest tankades den tv gånger om dagen! Det blev inte lättare av bristen på tankställen. Utöver det eländet så var den väldigt bra att köra, men jag är tveksam till om biogas vore värt att satsa på. Eldriften är nog ett bättre val då.
Jag tycker att Swerock är föredömliga som tar täten i den här frågan och vill önska dem lycka till med de nya bilarna. Vi andra följer med spänning hur det går!
Finland har tagit viktiga steg för att främja en cirkulär ekonomi i byggsektorn genom att introducera nya standarder och förordningar för återvinning av betong. Detta initiativ syftar till att minska byggavfall och öka användningen av återvunnet material i olika byggprojekt.
Ar2CorD, eller Arctic Climate Concrete Durability, är ett forskningsprojekt som tar sig an en av byggindustrins största utmaningar: att skapa hållbar klimatförbättrad betong, eller LCC, Low-Carbon Concrete, för extrema klimat. Projektet, som leds av UiT Norges arktiska universitet och finansieras av EU:s Interreg Northern Periphery and Arctic-program, samlar forskningsinstitutioner och industripartners från hela Norden.
Vid den framtida Korsvägen-stationen i Göteborg sker nu arbete som beskrivs som unikt i sitt slag. Här byggs en bergtunnel som bryter med traditionella metoder – betongpelare ersätter bergpelare.