“Er podd är grym, underbart!”
/Fredrik Kristiansson, vd Prefabmästarna.
Nu skriver jag min sista dagboksanteckning från Publicistens dagbok som skulle hålla på hela april. Så, just det, det är sista april. Valborg. I Uppsala, idag springer studenter nerför Karolinabacken och åker underfundiga farkoster nerför Islandsfallet. Det är fest och yra på ytan, därunder mycket annat. Hoppas ungdomarna är försiktiga.
I morse vaknade jag av en kommentar på Facebook. Fredrik Kristiansson, vd på Prefabmästarna hade tagit sig tid att skriva och berömma. ”Er podd är grym, underbart. Tror ni kommer öka intresset och attraktiviteten massor i den bästa av branscher, byggbranschen. Bra jobb!”
Wow! Sånt betyder så oerhört mycket, generositet. Jag skulle vilja ha Fredrik som chef.
Den här första månaden med Betongvärlden känns som ett år. Så mycket har hänt, så många människor jag träffat, så mycket positiv respons. I onsdags hade vi besöksrekord igen. BetongFramtid är nästan utsålt, så många intressanta personer kommer vara där. Grand Hotel, Yes!
Nyhetsbrevet får hela tiden fler mottagare och det är massor av roliga saker som händer nu i maj och juni. Inspirerande människor och våren. Vilken kombination.
Nu ska jag ta min tredje kopp kaffe, ladda ner Winnerbäcks nya och ta mina 10 000 steg runt knuten i Uppsala.
Trevlig Valborg!
Finland har tagit viktiga steg för att främja en cirkulär ekonomi i byggsektorn genom att introducera nya standarder och förordningar för återvinning av betong. Detta initiativ syftar till att minska byggavfall och öka användningen av återvunnet material i olika byggprojekt.
Ar2CorD, eller Arctic Climate Concrete Durability, är ett forskningsprojekt som tar sig an en av byggindustrins största utmaningar: att skapa hållbar klimatförbättrad betong, eller LCC, Low-Carbon Concrete, för extrema klimat. Projektet, som leds av UiT Norges arktiska universitet och finansieras av EU:s Interreg Northern Periphery and Arctic-program, samlar forskningsinstitutioner och industripartners från hela Norden.
Vid den framtida Korsvägen-stationen i Göteborg sker nu arbete som beskrivs som unikt i sitt slag. Här byggs en bergtunnel som bryter med traditionella metoder – betongpelare ersätter bergpelare.