MEST LÄSTA I MÅNADEN

FLER ARTIKLAR arrow

En bil kommer lastad…

Betongbruden

Betongbilschaufför som jobbar på Grann Åkeri AB. Jag har kört betong sedan 2014 åt flera olika aktörer både i Stockholm och ute i landet. Mina intressen förutom betong är loppisar, veteranbilar, övergivna platser och i stort sett allt som är gammalt. Jag samlar betong/cementrelaterade saker, allt från reklamprylar till litteratur och bilder, ju äldre desto bättre. Inläggen och texterna i bloggen är mina personliga åsikter.

Många inblandade innan betongen är på plats.

Det kan tyckas simpelt att beställa ett lass betong, men bakom leveransen ligger det mycket arbete och många människor och företag har hjälpt till att göra det möjligt.

Till att börja med behöver vi en fabrik. Därtill behöver vi ett kontor där det jobbar folk med att sälja betongen, ta emot ordrar och fördela rätt antal bilar mellan fabrikerna utifrån dagsbehov m.m.

På fabriken jobbar de som blandar betongen, de kallas idag processtekniker men förr hade de den mycket finare titeln “blandarmästare”. Dessa killar och tjejer har full koll på olika konsistenser och krav på betongen och har en löpande kontakt med betongbilar, materialleverantörer och kunder.

Betong består av cement, ballast (sand/grus), vatten och tillsatsmedel. Allt detta transporteras löpande till fabrikerna efter behov. Cementen kommer med så kallade bulkbilar, ungefär som en tankbil fast för torra produkter. Ballasten kommer med lastbil och släp utom på flertalet av Heidelberg Materials Betong Sveriges fabriker där den kommer med båt och lossas via ett transportband.  Stålfiber och plastfiber levereas också med lastbil. För att inte fabriksområdet ska överösas av betongrester så hämtas de och återvinns.

På fabriken finns det också en hjullastare som körs av fabrikspersonalen. Den har till uppgift bland annat att lossa stålfiber eller ballast, fylla på ballast i materialfickan, lasta ut från klumptippen med mera. Vissa leverantörer har även en kranbil som hjälper till med lite av varje, till exempel kör den ut slang till byggen inför gjutningar.

En annan oumbärlig del av betongleveransen är smederna/mekanikerna. De servar och lagar fabrikerna när de går sönder vilket händer emellanåt. Utan dessa grabbar skulle det inte bli mycket gjort.

Sedan har vi förstås en hel drös med chaufförer som kör ut betongen till kunden och när det efterfrågas även provtagare på plats som kollar betongen. Och därtill har vi pumpförare, kranförare och betongare som ser till att betongen hamnar där den ska. Teamwork!


Läs mer