“Snart finns det på vår bakgård och det är våra barn det äter.”
Påsklov i Roslagen. Efter en intensiv podinspelning på Fredrik Karlssons redaktion på Ringvägen på Söder i Stockholm tog jag bussen från Stockholm till Hallstavik. Jag sov första timmen, spelade sudoku en kvart och mådde illa de sista 45 minuterna. Ska man åka buss mellan Edsbro vägskäl och Skebobruk då ska man titta på vägen. Nu vet ni det. Och jag med.
Vårt podavsnitt, som ni får höra till helgen, handlar om svartjobb. Det är ett avskum i nedre botten av vår bransch som inte är oss värdiga. Alltså inte svartjobbarna, de vet nog inte ens vad som händer. De ligger på madrasser, upp till 30 stycken i en etta, och jobbar för 20 kronor timmen. Det är sant, i vår bransch, 2022.
Även döttrarna till vd:arna i de börsnoterade bolagen.
Men det görs möjligt genom underentreprenörer till underentreprenörer till totalentreprenörer som är börsnoterade storbolag och som vi alla kan namnet på. Det är immiga glas och närsynthet för det är klart att 20 kronor i timmen gånger 1 000 timmar gånger 1 000 timmar är värt något.
Dessvärre är kriminaliteten som svartjobben innebär bara en obehaglig sida av ett mynt med flera sidor. De andra sidorna är maffia och knark och organiserad brottslighet. Så de där 1 000 timmarna gånger 1 000 timmarna göder ett monster som vi absolut inte vill ha. Snart finns det på vår bakgård och det är våra barn det äter. Även döttrarna till vd:arna i de börsnoterade bolagen.
Finland har tagit viktiga steg för att främja en cirkulär ekonomi i byggsektorn genom att introducera nya standarder och förordningar för återvinning av betong. Detta initiativ syftar till att minska byggavfall och öka användningen av återvunnet material i olika byggprojekt.
Ar2CorD, eller Arctic Climate Concrete Durability, är ett forskningsprojekt som tar sig an en av byggindustrins största utmaningar: att skapa hållbar klimatförbättrad betong, eller LCC, Low-Carbon Concrete, för extrema klimat. Projektet, som leds av UiT Norges arktiska universitet och finansieras av EU:s Interreg Northern Periphery and Arctic-program, samlar forskningsinstitutioner och industripartners från hela Norden.
Vid den framtida Korsvägen-stationen i Göteborg sker nu arbete som beskrivs som unikt i sitt slag. Här byggs en bergtunnel som bryter med traditionella metoder – betongpelare ersätter bergpelare.