De nominerade till Betonggalan är klara.
-Juryn har i år valt att titta extra på hållbarheten hos de nominerade och om den kommuniceras på ett trovärdigt sätt. Det handlar både om miljömässiga och sociala aspekter, så som arbetsmiljö och säkerhet. Av en slump har alla tre nominerade kommit att vara familjeföretag. Kanske tyder det på ett extra stort engagemang för en hållbar framtid, vem vet? säger Karin Larén Hallström, vd på Hallström PR, som är ordförande i juryn.
De nominerade är:
Thomas Betong
Juryn tycker att det klassiska familjeföretaget har gjort en snygg hantering av företagsnamn som blev ett starkt varumärke år 2015 då företaget bytte namn till Thomas Betong.
Att man fått utmärkelsen Årets karriärföretag 2023 för tredje året i rad stärker varumärket ur det viktiga employer branding-perspektivet. I Carina Edblad har man en kommunikativ, framåt och synlig ledare som brinner för hållbarhet och branschfrågor i stort.
Starka
Starka är ett genuint familjeföretag där arbetsmiljö och att vara en attraktiv arbetsgivare är högt prioriterat, vilket man också framgångsrikt berättar om. Koncernchef Lena Holst har mottagit den kungliga näringslivsmedaljen av prins Carl Filip för sina insatser för hållbart företagande. Starka lyfter fram både personal och teknik i kommunikationen vilket ger ett personligt och varmt och trovärdigt intryck.
ISO Betong
I ISO Betong ser juryn ett ungt varumärke som på kort tid etablerat sig och skapat synlighet. Vi noterar särskilt det härliga grafiska uttrycket: från myran i loggan till landsvägarnas coolaste långtradare. Kommunikationen känns strategisk och genomtänkt – ett familjeföretag i grunden som vågar utmana konventionella metoder och berättar om sin miljöprofil på ett både kul och trovärdigt sätt.
Kriterier för Årets Varumärke: Årets varumärke delas ut till en aktör inom betongvärlden som känner sin identitet och som vårdar sitt varumärke över tid, inifrån och ut. Det tydliggörs inom såväl reklam som i den interna kommunikationen, PR -aktiviteter och i sociala medier. Vi tittar på hur gediget och tydligt varumärket ter sig för de utomstående, hur varumärket är vårdat över tid och utvecklats för att fortsätta vara relevant, hur väl man lyckas skapa synlighet och engagemang i för aktören viktiga kanaler och hur genuint och trovärdigt aktören skapar och agerar i debattlinjer som går tillbaka på företagets identitet och verksamhet.
Jury: Karin Larén Hallström, Hallström PR, Fredrik Karlsson, Elinstallatören och VVS-Forum, Anders Carlén, Bonnier News.
Sponsor: Saknas ännu
Haarup Maskinfabrik, grundat 1964 av Ole Christensen, firade 60 år i helgen. Företaget har utvecklats från en liten verkstad i en källare till en global aktör inom betongindustrin.
Självläkande betong finns återigen på marknaden, den här gången på den amerikanska. Det är företaget Basilisk som erbjuder en produkt som kan reparera betongkonstruktioner.
C-Crete är en cementfri betong som är under utveckling i USA. Just nu används den i Foster + Partners skyskrapa i New York. Fast inte i de bärande delarna.