Satsar på cement framställt av återvunnen kalk!
Cemvision vill återanvända industriellt avfall som innehåller kalk istället för att bryta jungfrulig kalk Dessutom vill de använda eldrivna ugnar. Redan nu ger Cemvisions material upphov till 20 procents lägre utsläpp än någon annan cement på marknaden, enligt bolaget. Planen är att ta fram ett cement som är både klimatneutralt och återvinningsbart på sikt, rapporterar Dagens Industri.
-Den produkt vi gör i dag är dessutom mer effektiv än traditionell cement, så man kommer ner till 50 procents lägre utsläpp eftersom man kan använda mindre cement för samma jobb. Det är väldigt resurseffektivt, säger grundaren Marcus Olsson till Dagens Industri.
Nu har bolaget rest 25 miljoner kronor i en så kallad ”pre seed”-runda, som leds av Polar Structure och Backing Minds. Även Peabkoncernens bolag Swecem finns med bland investerarna.
-Vi är väldigt nöjda och tacksamma för de vi nu fått med oss, där representeras både finans, logistik, marknad, applikation och fastighetsutveckling. Det är investerare som har ett genuint intresse för att investera i gröna lösningar, säger Marcus Olsson.
Hittills har Cemvision fokuserat på forskning och utveckling av nya produkter liksom att hitta lämpliga samarbetspartners. Med det färska kapitalet ska bolaget satsa på att få organisationen att växa, utveckla infrastruktur och bygga en marknad.
-I nästa steg kommer vi vilja ha hjälp att få ut produkten på marknaden så fort som möjligt, säger Marcus Olsson.
Finland har tagit viktiga steg för att främja en cirkulär ekonomi i byggsektorn genom att introducera nya standarder och förordningar för återvinning av betong. Detta initiativ syftar till att minska byggavfall och öka användningen av återvunnet material i olika byggprojekt.
Ar2CorD, eller Arctic Climate Concrete Durability, är ett forskningsprojekt som tar sig an en av byggindustrins största utmaningar: att skapa hållbar klimatförbättrad betong, eller LCC, Low-Carbon Concrete, för extrema klimat. Projektet, som leds av UiT Norges arktiska universitet och finansieras av EU:s Interreg Northern Periphery and Arctic-program, samlar forskningsinstitutioner och industripartners från hela Norden.
Vid den framtida Korsvägen-stationen i Göteborg sker nu arbete som beskrivs som unikt i sitt slag. Här byggs en bergtunnel som bryter med traditionella metoder – betongpelare ersätter bergpelare.