HSB Göta börjar nu försäljningen av 84 bostadsrätter på Skeppsbron i Jönköping. En del av lägenheterna är kopplade till konceptet HSB Dela där HSB går in som delägare i unga vuxnas bostadsköp med 50 procent.
– Det känns extra bra att kunna erbjuda det i ett av Jönköpings mest attraktiva lägen, säger Henrik Gustafsson, projektledare på HSB Göta.
HSB Göta uppför 149 hyresrätter med trygghetsboende i Jönköpings nya stadsdel Skeppsbron. Nu fortsätter utvecklingen av platsen i och med försäljningen av brf Sjöstenen som består av 84 bostadsrätter fördelat över fyra till åtta våningar höga huskroppar. De minsta lägenheterna är enrummare på 29 kvm medan de största har fem rum och kök.
Totalt omfattas 20% av bostadsrätterna av HSB Dela, en framgångsrik modell som har lanserats av HSB i flera svenska städer som ett sätt att hjälpa unga människor in på bostadsmarknaden.
– Är man bosparare inom HSB har man förtur till både hyresrätter och köp av de bostadsrätter som vi uppför. Problemet är dock att många varken har pengarna som behövs för kontantinsatsen eller tillräcklig inkomst för ett bolån. Med HSB Dela ger vi fler chansen att köpa en bostad genom att vi själva går in som delägare till hälften, berättar Henrik Gustafsson.
Projektet byggs enligt certifieringen Miljöbyggnad Silver och projektet kommer ha ett stort fokus på hållbarhet och miljö, inte minst genom användandet av ECO-betong som reducerar koldioxidutsläppen med upp till 40%.
Byggstart är planerad till årsskiftet och projektet beräknas vara färdigt under 2025.
Finland har tagit viktiga steg för att främja en cirkulär ekonomi i byggsektorn genom att introducera nya standarder och förordningar för återvinning av betong. Detta initiativ syftar till att minska byggavfall och öka användningen av återvunnet material i olika byggprojekt.
Ar2CorD, eller Arctic Climate Concrete Durability, är ett forskningsprojekt som tar sig an en av byggindustrins största utmaningar: att skapa hållbar klimatförbättrad betong, eller LCC, Low-Carbon Concrete, för extrema klimat. Projektet, som leds av UiT Norges arktiska universitet och finansieras av EU:s Interreg Northern Periphery and Arctic-program, samlar forskningsinstitutioner och industripartners från hela Norden.
Vid den framtida Korsvägen-stationen i Göteborg sker nu arbete som beskrivs som unikt i sitt slag. Här byggs en bergtunnel som bryter med traditionella metoder – betongpelare ersätter bergpelare.