Får stort infraprojekt i Norrköping.
Det blir Skanska som kommer att bygga infrastrukturen för den andra etappen av Inre hamnen i Norrköping. Fullt utbyggt kommer Inre hamnen att innehålla mer än 3 000 bostäder, handel och kontor och erbjuda bland annat generösa kajpromenader, bad och aktivitetspark.
Inre hamnen är ett tidigare hamn- och verkstadsområde där Skanskas bygguppdrag omfattar markförstärkande åtgärder, vatten- och avloppsanläggning, gator, parkmiljöer och sanering.
Projektet utförs i en så kallad strategisk partnering, en samarbetsform med målet att göra byggprocessen effektivare, ledtiderna kortare och samtidigt få god kostnadskontroll.
–Detta är ett viktigt nästa steg i utbyggnaden av Inre hamnen, från strömmen till Norra promenaden. Etapp två innehåller bland annat en aktivitetspark som kommer bli en bra komplettering till kaj- och kanalstråk i den första etappen. Inre hamnen kommer bli en fantastisk miljö för alla norrköpingsbor att ta del av, säger Ola Brånäs, projektledare för Inre hamnen, Norrköpings kommun.
Projekteringen startar i början av 2023 och produktionen beräknas sätta i gång under hösten samma år. Hela infrastrukturprojektet i andra etappen av Inre hamnen beräknas vara färdigställt i slutet av 2027.
Finland har tagit viktiga steg för att främja en cirkulär ekonomi i byggsektorn genom att introducera nya standarder och förordningar för återvinning av betong. Detta initiativ syftar till att minska byggavfall och öka användningen av återvunnet material i olika byggprojekt.
Ar2CorD, eller Arctic Climate Concrete Durability, är ett forskningsprojekt som tar sig an en av byggindustrins största utmaningar: att skapa hållbar klimatförbättrad betong, eller LCC, Low-Carbon Concrete, för extrema klimat. Projektet, som leds av UiT Norges arktiska universitet och finansieras av EU:s Interreg Northern Periphery and Arctic-program, samlar forskningsinstitutioner och industripartners från hela Norden.
Vid den framtida Korsvägen-stationen i Göteborg sker nu arbete som beskrivs som unikt i sitt slag. Här byggs en bergtunnel som bryter med traditionella metoder – betongpelare ersätter bergpelare.