Parkeringsdäck följs av 125 lägenheter i Trångsund.
Huge Bostäder bygger hyreslägenheter vid Trångsundsvägen i Trångsund, som är en del av Huddinge. Men först blir det ett parkeringsdäck där det tidigare var parkeringsplatser och garage i kvarteret Bonden.
– Det här är ett välkommet tillskott i vårt bostadsbestånd. På Huge brukar vi säga att vi vill skapa livskraft i Huddinge och det lever vi verkligen upp till med det här projektet, säger Karin Strömberg Ekström, vd på Huge Bostäder.
Om markarbetena går enligt planen kan betonggrunden för parkeringsdäcket att börja gjutas innan mars månad är slut. Under våren börjar bygget av parkeringsdäcket och i sommar ordningsställs fasaden. Hela parkeringsdäcket beräknas vara klart till hösten.
– Vi är stolta över att bidra till bostadsmarknaden i Trångsund, säger Disa Roxner, Jr Projektledare på Huge Bostäder.
Bostäder i stället för bilar i Solna!
När parkeringsgaraget är på plats kan bostadshuset med 125 hyreslägenheter börja byggas. Huset planeras stå klart 2025.
– Det ska certifieras enligt Miljöbyggnad med målet silver. Det kommer att finnas solceller på fastighetens tak som kommer täcka drygt 60 procent av den totala fastighetselen och det blir Huges första klimatdeklarerade byggprojekt, säger Disa Roxner.
Huge beskriver lägenheternas läge som “nära daglig service och natur på samma gång”.
– Dessutom bara 15 minuter från centrala Stockholm med kollektivtrafik, säger Karin Strömberg Ekström.
Adress: Trångsundsvägen 4-6, Trångsund
Antal lägenheter: 125
Kvm/lägenhet: 34−94 kvm
Antal rum (1-4): 15 ettor, 77 tvåor, 16 treor, 17 fyror
Arkitekt: Liljewall arkitekter
Entreprenör: Cobab
Planerad inflyttning: Våren 2025
Läs mer på huge.se
Finland har tagit viktiga steg för att främja en cirkulär ekonomi i byggsektorn genom att introducera nya standarder och förordningar för återvinning av betong. Detta initiativ syftar till att minska byggavfall och öka användningen av återvunnet material i olika byggprojekt.
Ar2CorD, eller Arctic Climate Concrete Durability, är ett forskningsprojekt som tar sig an en av byggindustrins största utmaningar: att skapa hållbar klimatförbättrad betong, eller LCC, Low-Carbon Concrete, för extrema klimat. Projektet, som leds av UiT Norges arktiska universitet och finansieras av EU:s Interreg Northern Periphery and Arctic-program, samlar forskningsinstitutioner och industripartners från hela Norden.
Vid den framtida Korsvägen-stationen i Göteborg sker nu arbete som beskrivs som unikt i sitt slag. Här byggs en bergtunnel som bryter med traditionella metoder – betongpelare ersätter bergpelare.