SaltX Technology har utvecklat en elektrifierad lösning för den industriella processen kalcinering.
Den tekniska lösningen EAC (Electric Arc Calciner) ersätter fossila bränslen vid upphettningen med förnybar elektricitet och isolerar koldioxiden som frigörs från materialet vid upphettningen. Innovationen ger en helt utsläppsfri tillverkningsprocess.
SaltX har beviljats patent för den elektriska kalcineringstekniken i Sverige. Med tekniken modifieras material genom att hettas upp till mycket höga temperaturer för att förändra dess egenskaper. Processen används bland annat vid tillverkning av kalk och cement.
Patentet omfattar flertalet parametrar såsom cyklonens utformning, plasmabrännarnas egenskaper, materialets rotation och avskiljningen av koldioxid. Förutom att eliminera koldioxidutsläpp, från till exempel tillverkning av bränd kalk, har tekniken många andra fördelar.
– EAC:n ger möjligheten att kontrollera och styra materialet på ett mycket bättre sätt jämfört med den traditionella metoden. Dessutom ger den elektriska uppvärmningen med plasmabrännare stora fördelar avseende värmeöverföringen och energieffektivitet, säger Lars Croon, innovationschef på SaltX.
SaltX har även sökt patentskydd internationellt.
– Patentskyddet är ytterligare en viktig pusselbit som nu är på plats och vi ser positivt på våra möjligheter att utöka skyddet till att omfatta alla marknader som är av intresse för oss, säger Corey Blackman, vd på SaltX.
Finland har tagit viktiga steg för att främja en cirkulär ekonomi i byggsektorn genom att introducera nya standarder och förordningar för återvinning av betong. Detta initiativ syftar till att minska byggavfall och öka användningen av återvunnet material i olika byggprojekt.
Ar2CorD, eller Arctic Climate Concrete Durability, är ett forskningsprojekt som tar sig an en av byggindustrins största utmaningar: att skapa hållbar klimatförbättrad betong, eller LCC, Low-Carbon Concrete, för extrema klimat. Projektet, som leds av UiT Norges arktiska universitet och finansieras av EU:s Interreg Northern Periphery and Arctic-program, samlar forskningsinstitutioner och industripartners från hela Norden.
Vid den framtida Korsvägen-stationen i Göteborg sker nu arbete som beskrivs som unikt i sitt slag. Här byggs en bergtunnel som bryter med traditionella metoder – betongpelare ersätter bergpelare.