Ny kvarn med kapacitet på 170 ton i timmen.
Schwenk har satsat cirka 350 miljoner kronor för att anpassa fabriken i Broceni i Lettland för framtida behov.
-Våra kunder finns på en marknad där man måste kunna konkurrera med en hållbar produktion, därför satsar vi på den senaste tillgängliga tekniken som finns, säger Tomasz Borowiec, vd på Schwenk Sverige.
Satsningen består av tre olika investeringar. Den största är i en ny kvarn med en kapacitet på 170 ton per timme vilket fördubblar malningskapaciteten.
-Det är en valskvarn, en horisontell kvarn, som är mer energieffektiv och som gör att vi kan avveckla några mindre kvarnar som vi använt tidigare, säger Tomasz Borowiec.
Tillverkare av kvarnen är Christian Pfeiffer Maschinenfabrik.
-Vi har även investerat i en silo som gör att vi kan lagra fem olika sorters cement. Nu förbättrar vi vår lagringskapacitet betydligt, säger Andreas Liikane, försäljningschef för SCHWENK Sverige.
I Broceni, som förser Sverige med mellan 85–90 procent av Schwenks cement, är 90 procent av tillverkningen kompositcement och 10 procent infracement. Den olika cementen mals i kvarnen med slagg och kalkfiller.
Den tredje delen av investeringen är ett extra matningssystem för ytterligare en feederanläggning för alternativbränsle för bland annat avloppsslam. Investering består av en kraftig tork som avfuktar bränslet innan förbränningsprocessen.
-Det gör att vi kan ta de sista stegen mot att nå 100 procent alternativa bränslen i vår produktion. Det målet är satt till 2025, men vi är nära målet redan nu, vi ligger på 94 till 95 procent, säger Andreas Liikane.
Mer om fabriken i Broceni
Fabriken i Broceni invigdes i september 2011 och tillverkar årligen ca750 000 ton klinker, maxkapaciteten ligger på ca 1,6 miljoner ton. Broceni ligger tio mil utanför Riga och fabriken byggdes av RMC och har ägts av Cemex innan SCHWENK köpte den 2019.
Finland har tagit viktiga steg för att främja en cirkulär ekonomi i byggsektorn genom att introducera nya standarder och förordningar för återvinning av betong. Detta initiativ syftar till att minska byggavfall och öka användningen av återvunnet material i olika byggprojekt.
Ar2CorD, eller Arctic Climate Concrete Durability, är ett forskningsprojekt som tar sig an en av byggindustrins största utmaningar: att skapa hållbar klimatförbättrad betong, eller LCC, Low-Carbon Concrete, för extrema klimat. Projektet, som leds av UiT Norges arktiska universitet och finansieras av EU:s Interreg Northern Periphery and Arctic-program, samlar forskningsinstitutioner och industripartners från hela Norden.
Vid den framtida Korsvägen-stationen i Göteborg sker nu arbete som beskrivs som unikt i sitt slag. Här byggs en bergtunnel som bryter med traditionella metoder – betongpelare ersätter bergpelare.