“Modellen är unik och långt före föreslagen lagstiftning vilket gör Lokal Färdplan Malmö till ett föredöme för klimatneutralt byggande i Sverige.”
/Region Skånes vinnarmotivering.
Lokal Färdplan Malmö, LFM30, tilldelas Region Skånes miljöpris tillsammans med Helsingborgarnas klimatavtal.
LFM30 lanserades i Almedalen 2019 med målet att ha en klimatneutral bygg- och anläggningssektor i Malmö 2030. 200 aktörer har redan förbundit sig att halvera sin klimatpåverkan senast 2025 däribland betongföretagen Sydsten, Isobetong, K-Prefab, Starka, Swerock och Strängbetong.
LFM30 är ett lokalt, branschdrivet initiativ som stöttas av Byggföretagen, Fossilfritt Sverige, Informationscentrum för hållbart byggande och Malmö stad. De arbetar tillsammans för att uppnå följande övergripande mål:
2025: Alla deltagande aktörer ska ha minskat sin klimatpåverkan med hälften från nuläget (2020). Byggherrar ska ha startat minst ett klimatneutralt byggprojekt.
2030: En klimatneutral bygg- och anläggningssektor i Malmö med netto noll CO2-utsläpp.
2035: En klimatpositiv bygg- och anläggningssektor i Malmö.
För att driva på har man utvecklat en egen metod för klimatbudget där beräkningarna baseras på samma klimatdatabas som Boverket använder för den kommande klimatdeklarationslagen. Skillnaden är att LFM30 kommer använda representativa klimatdata från denna databas, vilket krävs för att de ska kunna utgöra underlag för LFM30:s målgränsvärden.
Finland har tagit viktiga steg för att främja en cirkulär ekonomi i byggsektorn genom att introducera nya standarder och förordningar för återvinning av betong. Detta initiativ syftar till att minska byggavfall och öka användningen av återvunnet material i olika byggprojekt.
Ar2CorD, eller Arctic Climate Concrete Durability, är ett forskningsprojekt som tar sig an en av byggindustrins största utmaningar: att skapa hållbar klimatförbättrad betong, eller LCC, Low-Carbon Concrete, för extrema klimat. Projektet, som leds av UiT Norges arktiska universitet och finansieras av EU:s Interreg Northern Periphery and Arctic-program, samlar forskningsinstitutioner och industripartners från hela Norden.
Vid den framtida Korsvägen-stationen i Göteborg sker nu arbete som beskrivs som unikt i sitt slag. Här byggs en bergtunnel som bryter med traditionella metoder – betongpelare ersätter bergpelare.