Avtalet är uppdelat i två delar. Den första delen beskriver parternas gemensamma mål och intentioner, där Atrium Ljungberg kommer att prioritera Strängbetong som stomentreprenör i kommande projekt. Den andra delen fokuserar på en avtalsform som liknar partnering, specifikt för leveranser av stommar.
Processen att nå fram till detta avtal har pågått i ungefär ett år. Samarbetets primära syfte är att säkerställa att båda företagen uppnår sina ambitiösa hållbarhetsmål. Angela Berg, affärsområdeschef för projekt på Atrium Ljungberg, betonar vikten av att granska alla material i byggprocessen för att nå dessa mål. Hon ser fram emot att samarbetet ska leda till nya och innovativa lösningar som kan bidra till ett klimatneutralt byggande med betong.
Båda företagen ser potentialen i att utmana varandra och dela kunskap redan i tidiga skeden av projekten. Detta, menar de, kan leda till fler innovativa lösningar än om de hade arbetat isolerat från varandra.
Genom samarbetet hoppas Atrium Ljungberg även kunna dra större nytta av befintliga tekniker och metoder för att minska klimatpåverkan från betongstommar. Det är möjligt att halvera klimatpåverkan genom att använda tekniker som slimmade konstruktioner och alternativa bindemedel.
För Strängbetong innebär avtalet en större långsiktighet och en partner som underlättar investeringar och utvecklingsprojekt. Stefan Ohlsson, vd på Strängbetong, påpekar att det är utmanande att beräkna värdet av olika koldioxidreducerande åtgärder, men att avtalet nu möjliggör en långsiktig dialog kring dessa frågor.
Samarbetet har redan inletts med att Strängbetong levererar stommar till två projekt i Slakthusområdet i Stockholm, Hus 43 Gamla & Nya Magasinet och Hus 6 Stationen. Dessa projekt planerades dock innan avtalet slöts, och den verkliga potentialen i samarbetet kommer att visa sig i framtida projekt som startar under avtalets löptid, där företagen kan planera och genomföra åtgärder för att ytterligare minska klimatavtrycket
Finland har tagit viktiga steg för att främja en cirkulär ekonomi i byggsektorn genom att introducera nya standarder och förordningar för återvinning av betong. Detta initiativ syftar till att minska byggavfall och öka användningen av återvunnet material i olika byggprojekt.
Ar2CorD, eller Arctic Climate Concrete Durability, är ett forskningsprojekt som tar sig an en av byggindustrins största utmaningar: att skapa hållbar klimatförbättrad betong, eller LCC, Low-Carbon Concrete, för extrema klimat. Projektet, som leds av UiT Norges arktiska universitet och finansieras av EU:s Interreg Northern Periphery and Arctic-program, samlar forskningsinstitutioner och industripartners från hela Norden.
Vid den framtida Korsvägen-stationen i Göteborg sker nu arbete som beskrivs som unikt i sitt slag. Här byggs en bergtunnel som bryter med traditionella metoder – betongpelare ersätter bergpelare.