Biogasanläggningen från Biokraft kommer att ha kapacitet att producera flytande biogas på 125 GWh/år, motsvarande 12 miljoner liter diesel. Betong har använts bland annat till att gjuta plattor för silor och mottagningsfickor.
– Minskat klimatavtryck är en del av vår kärnverksamhet, därför är det viktigt att våra anläggningar också produceras på ett hållbart sätt. ECO-Betong är en bidragande del i det, säger Tina Blix, hållbarhetschef Biokraft.
Swerock har genomfört tester som visar flera fördelar med att använda ECO-Betong i korrosiva miljöer, så som biogasanläggningar. Den har samma höga hållfasthet som traditionell betong och uppvisar en bättre beständighet även i tuffa miljöer. Orsaken är att ECO-Betong har en tätare mikrostruktur som bromsar inträngning av bland annat fukt och klorider.
En av utmaningarna har varit att gjuta de 70 cm tjocka och åtta meter höga väggarna där materialet till biogasanläggningen tas emot. Där krävdes en betong med speciella egenskaper som Swerocks klimatförbättrade betong har.
– Tack vare ECO-Betong minskar värmeutvecklingen i betongen, något som generellt innebär en lägre risk för temperatursprickor. Dessutom har den fördelen att klimatpåverkan blir mindre jämfört med traditionell betong, säger Lars Haraldsson, säljare på Swerock.
Leveransen av betong startade redan förra åren och förberedelserna för driftsättningen av anläggningen beräknas att påbörjas under senhösten 2024. Projektet har sparat drygt 200 ton koldioxid genom användningen av ECO-Betong.
Finland har tagit viktiga steg för att främja en cirkulär ekonomi i byggsektorn genom att introducera nya standarder och förordningar för återvinning av betong. Detta initiativ syftar till att minska byggavfall och öka användningen av återvunnet material i olika byggprojekt.
Ar2CorD, eller Arctic Climate Concrete Durability, är ett forskningsprojekt som tar sig an en av byggindustrins största utmaningar: att skapa hållbar klimatförbättrad betong, eller LCC, Low-Carbon Concrete, för extrema klimat. Projektet, som leds av UiT Norges arktiska universitet och finansieras av EU:s Interreg Northern Periphery and Arctic-program, samlar forskningsinstitutioner och industripartners från hela Norden.
Vid den framtida Korsvägen-stationen i Göteborg sker nu arbete som beskrivs som unikt i sitt slag. Här byggs en bergtunnel som bryter med traditionella metoder – betongpelare ersätter bergpelare.