MEST LÄSTA I MÅNADEN

FLER ARTIKLAR arrow

När olyckan är framme

Betongbruden och olyckan.

Betongbruden

Betongbilschaufför som jobbar på Grann Åkeri AB. Jag har kört betong sedan 2014 åt flera olika aktörer både i Stockholm och ute i landet. Mina intressen förutom betong är loppisar, veteranbilar, övergivna platser och i stort sett allt som är gammalt. Jag samlar betong/cementrelaterade saker, allt från reklamprylar till litteratur och bilder, ju äldre desto bättre. Inläggen och texterna i bloggen är mina personliga åsikter.

Det är stora krafter som hanteras i trafiken.

Enligt statistik från Arbetsmiljöverket är transportsektorn en av de branscher som är mest drabbade av dödsolyckor och lastbilschaufförer är den enskilt mest utsatta gruppen. Sammanlagt har 66 lastbilsförare omkommit på jobbet de senaste tio åren. (2021) Det är dock lastning och lossning som är de farligaste momenten vilket inte är så förvånande för oss som besöker byggarbetsplatser frekvent. Bristerna där är välkända trots alla fina kravkurser.

Veckan före påsk fick jag ett telefonsamtal som berättade att en av mina kollegor på mitt åkeri hade vält med sin lastbil. Han var ok men chockad och blåslagen och på väg med ambulans till sjukhus för en koll. Bilen låg på sidan i en liten rondell i Bollmora, Tyresö. Han var på väg till bygget och skulle göra en vänstersväng. Det är ännu oklart vad som faktiskt hände men utredningen som polisen gjorde visade inget annat än att det var en olycka.

De vanligaste orsakerna till att lastbilar välter brukar vara svaga vägkanter, däckexplosion på ett framhjul och såklart spelar hastigheten roll. När det gäller våra betongbilar har vi ytterligare en faktor att ta hänsyn till och det är den höga tyngdpunkten. Den gör att vi måste ta det extra lugnt i svängarna. Tyngdpunkten spelar även roll vintertid där risken finns att vi välter om vi får sladd och det sedan greppar.

Kollegans bil landade på sin högra sida på en gångväg som tack och lov var tom just då. Vindrutan sprack och en person sparkade in den så att kollegan kunde komma ut. Kollegan fick sedan sitta i personens bil och vänta på räddningstjänsten.

Senare på kvällen hörde jag av mig till kollegan och vi pratade lite om olyckan. Han sade att han var väldigt skärrad och att han skulle vara hemma resten av veckan och sedan ledig veckan därpå, vilket inte alls är ett bra upplägg efter en sådan här händelse. Helst bör man köra på en gång för att inte riskera att bli rädd och kanske inte komma tillbaka i jobbet.  Jag föreslog att han i alla fall skulle komma ut till fabriken och åka med mig något lass eller två. Även om det hade varit bättre om han hade kört själv så var att åka med bättre än inget alls. (Hans förarkort var kvar i hans bil, därför kunde han inte köra).

Han kom ut nån dag senare och när det är vår tur ser vi att vi ska till samma bygge som han var på väg till när olyckan hände. “Fasen vad bra” var min reaktion men kollegan blev väldigt skakis. Vi åkte samma väg som han hade kört och pratade om olyckan på vägen. Väldigt obehagligt att komma dit igen såklart men när han sedan åkte hem efter ett par lass sade han att det kändes bättre.

Nu är han igång i jobbet igen och det verkar funka bra även om det såklart är lite läskigt. Bilen bärgades med betongen kvar i roteraren och blir med största sannolikhet skrot men bilar finns det fler av, huvudsaken är att det gick bra för kollegan. För oss andra blir det en viktig påminnelse om att det är stora krafter vi hanterar, det är lätt att bli hemmablind när man kör dag efter dag utan incidenter. Var försiktiga i trafiken, allihopa!


Läs mer