I början av veckan när jag var på väg till fabriken fick jag ett meddelande från dem där de frågade om jag kunde börja tidigare på grund av lastbilsolyckan på Essingeleden. Olyckan skapade såklart köer så de betongbilar som skulle söderut satt fast i dem och fabriken fick bilbrist.
Jag lastade 35 minuter före den tid jag egentligen var utställd och körde ut till kunden. Tillbaks på fabriken får jag höra att det var en branschkollega som hade krockat.
Det som hade hänt var att betongbilen skulle byta till höger fil. Som bekant har lastbilar stora döda vinklar, något som gör att vi alltid måste vara extra försiktiga i synnerhet vid filbyten till höger. Kollegan hade kollat alla speglar, satt på blinkers i god tid och kollade alla speglar igen och eftersom det såg fritt ut påbörjades filbytet.
Tyvärr var det inte fritt och personbilen i den döda vinkeln trycktes upp med sidan mot fronten på lastbilen. Tack och lov slutade det så bra det nu kunde, inga personskador men båda förarna var såklart väldigt skärrade.
Vi vill med det här påminna våra med- och mottrafikanter om vikten av att aldrig ligga bredvid en lastbil. Behöver man köra om väntar man tills det är fritt framför och kör om så att man passerar helt och inte ligger och segar bredvid.
Det behöver inte handla om ett filbyte, det kan lika gärna vara att vi får en däckexplosion och du får en stor bit däck i fronten. Eller i famnen om du kör hoj…
Vid en däckexplosion på ett framhjul riskerar du att plötsligt bli prejad av lastbilen eftersom sidokraften blir akut starkare än kraften som för bilen framåt. Det går inte att betona nog: vi är stora, tunga, har lång bromssträcka och ser dåligt, undvik oss så långt det är möjligt!
Nu kommer folk att påpeka att vissa lastbilschaufför kör som idioter. Ja, tyvärr finns det sådana inom alla trafikslag, vi riktiga yrkeschaufförer tycker lika illa om dessa som ni gör. Jag brukar säga att en del är yrkeschaufförer och en del jobbar med att köra lastbil, skillnaden är enorm.
Tyvärr är det brist på lastbilschaufförer och långt ifrån alla åkerier bryr sig om att anställa bra folk. Det här gör att vi som sköter oss får oförtjänt skit på grund av idioter varken ni eller vi vill ha bakom en lastbilsratt.
Olyckor som denna händer tyvärr lite då och då. Ibland på grund av ouppmärksamhet, ibland för att olyckan är framme. Vi gör vad vi kan, ingen kör medvetet illa för att skada någon och vi hoppas att ni vill hjälpa oss genom att hålla lite avstånd. En bra tumregel oavsett om du går, cyklar eller kör bil är att har du inte ögonkontakt med föraren av det tunga fordonet så utgå ifrån att du inte har blivit sedd.
Haarup Maskinfabrik, grundat 1964 av Ole Christensen, firade 60 år i helgen. Företaget har utvecklats från en liten verkstad i en källare till en global aktör inom betongindustrin.
Självläkande betong finns återigen på marknaden, den här gången på den amerikanska. Det är företaget Basilisk som erbjuder en produkt som kan reparera betongkonstruktioner.
C-Crete är en cementfri betong som är under utveckling i USA. Just nu används den i Foster + Partners skyskrapa i New York. Fast inte i de bärande delarna.