MEST LÄSTA I MÅNADEN

FLER ARTIKLAR arrow

Vårens första dag

Betongbruden

Betongbilschaufför som jobbar på Grann Åkeri AB. Jag har kört betong sedan 2014 åt flera olika aktörer både i Stockholm och ute i landet. Mina intressen förutom betong är loppisar, veteranbilar, övergivna platser och i stort sett allt som är gammalt. Jag samlar betong/cementrelaterade saker, allt från reklamprylar till litteratur och bilder, ju äldre desto bättre. Inläggen och texterna i bloggen är mina personliga åsikter.

Finjobb, trix och tårta.

Foto. Åsa Karlström.

På årets första riktiga vårdag med flera plusgrader och sol från en klarblå himmel fick jag ett finjobb ut i skärgården. Jag tog med mig en polare och så efter att ha kört två lass lokalt så lasade jag och vi begav oss mot Sollenkroka, Djurhamn där vi skulle hämtas av en arbetsbåt tillsammans med en slangpump. De lastar på byggmaterial så vi får vänta en stund men sedan kan jag backa på. Båten är hyfsat stor, heter Obelix och lastar 100 ton.

När vi har kommit på ordentligt kliver vi ur bilen och då kommer kapten Gunnar och bjuder upp oss till styrhytten. Givetvis hänger vi på dit upp och kan avnjuta utsikten och det vackra vädret där under färden. Jag vet att jag har åkt med Obelix förut men varken jag eller kaptenen känner igen varandra så det förblir en gåta då han har kört Obelix längre än jag har kört betong.

När vi närmar oss ön ser jag bara en massa klippor och tänker att hur fasen ska vi komma iland där?! Det visade sig att det fanns en liten vik med en brygga så där kunde vi köra iland. Pumpen kör först och medan han väntar på att det ska bli fri väg till lossningsplatsen hinner jag gå på toa. Efter det åker jag åt det håll vi ska och efter ca 100 meter snirklig smal grusväg kommer jag fram till pumpen och där går det såklart inte att vända. Tråcklar mig ner igen och vänder.

Betongen är ättefin men en sort som inte är helt optimal för den här typen av pump så pumpföraren blandar extra mycket sluring (smörjer slangarna och minskar risken för stopp). Han häller i den och sedan börjar vi lossa, stopp direkt. Efter lite trixande är det löst och sedan går lossningen finfint. När vi är klara kan jag tippa returbetongen på plats och sedan spolar vi min bil och hans pump med vattnet jag har.

Båten har åkt tillbaks för att hämta mer byggmaterial så vi får vänta en timme på den, lite lunch satt fint under tiden. Jag kommer tillbaks till fabriken nöjd och glad efter en riktigt härlig dag i skärgården. Jag behövde verkligen en sådan här dag,  jag har varit lite less på tillvaron ett tag.

På fabriken hade man under dagen grillat hamburgare och ätit tårta eftersom Betongindustri nu har bytt namn till Heidelberg Materials Betong Sverige, förkortat HM Betong. Jag tycker att det är vansinne att kasta bort ett 90 år gammalt anrikt varumärke för något så opersonligt och krångligt som detta. Dessutom håller man sig inte till samma språk i namnet vilket för mig känns märkligt. Trist, men jag antar att man vänjer sig.


Läs mer