Ylva Edwards tar oss med till Grekland.
Två fantastiska veckor med en rad utflykter till olika kulturella platser och många häpnadsväckande byggnadsverk. Mycket sten förstås. Grekland består ju till 80 procent av berg. Här ett mycket litet urval från alla upplevelser och intryck som jag vill dela med sig av.
Mykene – Antikens Mykene med Lejonporten och Atreusskatten var spännande! Det var här arkeologen Schlieman, vid sin utgrävning 1876, bland annat hittade den fantastiska ”dödsmasken” i rent guld. Den och mycket annat kunde beskådas i muséet på området.
Mest fascinerande var gravkammaren som man först trodde var Agamemnons (han som belägrade Troja), men som senare visade sig vara ännu äldre än kring 1200 f. Kr. Byggd i stenblock, varav det största väger 120 ton (!) Med en inre höjd på 13,5 m och en diameter på 14,5 m. Hur kunde man? Inget murbruk här inte. Bara stora tunga uthuggna stenar för att garantera valvets stabilitet och kunna motstå trycket av sin egen vikt. Resultatet blev en slät inre yta som man sedan kunde dekorera.
Epidaurosteatern – En av Greklands kanske mest berömda platser som ligger mitt ute i den grekiska naturen och grävdes ut först för drygt hundra år sedan. Med 34 åskådarrader inledningsvis, men som på 100-talet f. Kr utökades med ytterligare 21 rader och därmed fick plats för totalt 14 000 åskådare. Med en enastående akustik. Där kunde man prova på att sitta på den tidens VIP-plats.
På 300-talet f. Kr var platsen också berömd som kurort. Dit kom människor från hela den grekiska ö-världen för att få medicinska behandlingar för både kropp och själ.
Andra utflyktsmål var Arkadien och ön Hydra, med en minnesbänk speciellt tillägnad Leonard Cohen som bodde på ön i perioder. Den kunde man också provsitta, minsann.
Finland har tagit viktiga steg för att främja en cirkulär ekonomi i byggsektorn genom att introducera nya standarder och förordningar för återvinning av betong. Detta initiativ syftar till att minska byggavfall och öka användningen av återvunnet material i olika byggprojekt.
Ar2CorD, eller Arctic Climate Concrete Durability, är ett forskningsprojekt som tar sig an en av byggindustrins största utmaningar: att skapa hållbar klimatförbättrad betong, eller LCC, Low-Carbon Concrete, för extrema klimat. Projektet, som leds av UiT Norges arktiska universitet och finansieras av EU:s Interreg Northern Periphery and Arctic-program, samlar forskningsinstitutioner och industripartners från hela Norden.
Vid den framtida Korsvägen-stationen i Göteborg sker nu arbete som beskrivs som unikt i sitt slag. Här byggs en bergtunnel som bryter med traditionella metoder – betongpelare ersätter bergpelare.