Samverkar med Strängbetong i nytt projekt.
ByggVesta, AF gruppen Öst och Strängbetong har ingått ett samarbetsavtal om samverkan för minskad klimatpåverkan i bostadsprojektet Hestur i stadsdelen Kista Äng, utanför Stockholm. Ambitionen är att testa och hitta nya innovativa och kostnadseffektiva vägar att bygga hållbart.
Bostadsprojektet Hestur, som ska bli 220 hyres- och studentlägenheter har följt ByggVestas incitamentsprogram. Det innebär att parterna i samverkan identifierar genomförbara åtgärder för att minska projektets klimatpåverkan där betongen står för merparten. En slankare stomme, och användning av klimatförbättrad betong är exempel på effektiva och implementerade insatser.
Projektet sker även i samverkan med forskare från Chalmers för att oberoende verifiera resultaten och nyttan av våra åtgärder. Kartläggningen avses att även innefatta andra tillgängliga tekniker och åtgärder som inte implementerades i detta projekt och bedöms på så sätt ha ett högt kunskapsvärde för hela branschen.
Till projektet levererar Strängbetong innerväggar gjutna med AgriBetong som innehåller mikrosilika, ett alternativt bindemedel bestående av risskalsaska och som har hälften så stort klimatavtryck som traditionell industriell betong. Strängbetong levererar även gröna håldäck och väggar certifierade enligt Green Spine Line, med upp till 23 procdent lägre koldioxidavtryck jämfört med Svensk Betongs värden för klimatförbättra betong steg 2
Hestur ägs av HållBo, ett joint venture-bolag som ägs av ByggVesta och Bonnier Fastigheter.
Finland har tagit viktiga steg för att främja en cirkulär ekonomi i byggsektorn genom att introducera nya standarder och förordningar för återvinning av betong. Detta initiativ syftar till att minska byggavfall och öka användningen av återvunnet material i olika byggprojekt.
Ar2CorD, eller Arctic Climate Concrete Durability, är ett forskningsprojekt som tar sig an en av byggindustrins största utmaningar: att skapa hållbar klimatförbättrad betong, eller LCC, Low-Carbon Concrete, för extrema klimat. Projektet, som leds av UiT Norges arktiska universitet och finansieras av EU:s Interreg Northern Periphery and Arctic-program, samlar forskningsinstitutioner och industripartners från hela Norden.
Vid den framtida Korsvägen-stationen i Göteborg sker nu arbete som beskrivs som unikt i sitt slag. Här byggs en bergtunnel som bryter med traditionella metoder – betongpelare ersätter bergpelare.