MEST LÄSTA I MÅNADEN

FLER ARTIKLAR arrow

Första oxyfuel-anläggningen i Europa

Cementtillverkare satsar på CCU

Cementtillverkare satsar på CCU

Paula Isaksson

Paula Isaksson har frilansat som journalist sedan slutet av 90-talet. Hennes specialområde är samhällsbyggnad med inriktning på byggnadsteknik, arkitektur och stadsplanering. Hon skriver också om energifrågor. På fritiden tragglar hon italienska glosor och drömmer om ett liv bland olivträd och vinstockar.

Fyra cementtillverkare går samman i pilotprojekt.

Framtidens hållbara strategier för cementtillverkning innehåller olika koncept, allt från reducering av klinkerfaktorn i cementet till Carbon Capture Storage eller Carbon Capture Utilzation. För avskiljning av koldioxid från klinkertillverkningsprocessen finns flera tekniska lösningar.
 
En av dem är den så kallade Oxyfuelteknologin, där ren syrgas används tillsammans med bränslet i förbränningsprocessen.

– Tekniken ger en koldioxidhalt på 95 till 100 procent till skillnad från 25 till 30 procent i vanliga rökgaser. Det som också är positivt med Oxyfuel är att man kan avskilja koldioxiden direkt, man behöver inte använda lika energiintensiva metoder för att separera den som i andra tekniker, säger Urs Müller, teknisk chef på Schwenk, till Betongvärlden.

I pilotprojektet Catch4climate har Schwenk tillsammans med de andra cementtillverkarna Heidelberg, Vicat och Dyckerhoff  skapat forskningsgruppen Cement Innovation for Climat och just nu implementerar man en Oxyfuel-anläggning i Schwenks cementfabrik i Mergelstetten i Tyskland. Det är den första i Europa med Oxyfuel-teknologi.
 
Byggandet av anläggningen, samt en rotationsung med en kapacitet på 450 ton/dag, startade under 2023 och beräknas vara klar 2024. Koldioxiden som kommer att produceras på anläggningen är planerad att användas inom kemisk industri samt för tillverkning av så kallade “reFuels”, det vill säga klimatneutrala syntetiska bränslen med hjälp av förnybar energi, som till exempel flygbränsle som kerosin.

– Det här är ett intressant projekt för oss med tanke på att vi i slutändan kommer få fram en produkt som vi har användning för. I detta fall blir det syntetiskt bränsle som vi ska använda i fabriken som bränsle. Det som blir över kan vi sälja till flygindustrin, säger Schwenks vd Tomasz Borowiec till Betongvärlden.

Planen är att det ska bli en fullskalig anläggning med värmeväxlare och som producerar 500 ton cement per dag.

Fakta
Projektet med Oxyfuel-anläggningen i Tyskland heter Catch4climate. Bakom satsningen ligger forskningsgruppen C14C (Cement innovation for climate) som består av de fyra cementtillverkarna Schwenk, Heidelberg Materials, Dyckerhoff och Vicat. Anläggningen beräknas vara klar under senare delen av 2024.

Schwenk till Gävle

100 procent för Schwenk!

Läs mer