HSB höjer ambitionen med sitt hållbara byggande. Brf Guldläge är det första projektet som byggs med grön betong i Skellefteå.
– Vår målsättning är att dels använda så lite betong som möjligt, dels att den betong som används ska vara grön betong. Arbetet sker i nära samarbete med NCC och Byggbetong, säger Mattias Lundström, vd på HSB Norr.
Med den gröna betongen, där cementen ersatts med andra bindemedel med lägre klimatpåverkan, kommer koldioxidutsläppet att minska med 25 procent jämfört med traditionell betong. Betongen som ska användas i Guldläge blandas ut med återvunna slaggprodukter från stålindustrin.
“Inget bostadsföretag i norra Sverige har spänt bågen mer än så här tidigare”
Mattias Lundström, vd, HSB Norr
– Vår uppfattning är att inget bostadsföretag i norra Sverige har spänt bågen mer än så här tidigare. Det blir även första gången en hybridpump används i Västerbotten för att pumpa betongen på plats, säger Ludvig Dahlgren från Byggbetong.
Förutom att HSB är anslutet till ”Färdplan Fossilfri bygg- och anläggningssektor” har de själva antagit vetenskapligt baserade klimatmål. HSB:s verksamhet från nyproduktion till förvaltning ska halvera sin klimatpåverkan till 2030 och vara klimatneutral senast 2040. Ett av stegen för att uppnå detta är just användandet av grön betong.
– Vår ambition är att bygga med grön betong i alla framtida projekt, säger Mattias Lundström.
Finland har tagit viktiga steg för att främja en cirkulär ekonomi i byggsektorn genom att introducera nya standarder och förordningar för återvinning av betong. Detta initiativ syftar till att minska byggavfall och öka användningen av återvunnet material i olika byggprojekt.
Ar2CorD, eller Arctic Climate Concrete Durability, är ett forskningsprojekt som tar sig an en av byggindustrins största utmaningar: att skapa hållbar klimatförbättrad betong, eller LCC, Low-Carbon Concrete, för extrema klimat. Projektet, som leds av UiT Norges arktiska universitet och finansieras av EU:s Interreg Northern Periphery and Arctic-program, samlar forskningsinstitutioner och industripartners från hela Norden.
Vid den framtida Korsvägen-stationen i Göteborg sker nu arbete som beskrivs som unikt i sitt slag. Här byggs en bergtunnel som bryter med traditionella metoder – betongpelare ersätter bergpelare.