Skanskas nya vd i stor intervju.
Sverige behöver inhemsk produktion av cement. Det säger Skanskas nya vd Magnus Persson i en intervju med Byggvärlden.
–Ser man till samhällsbyggnadssektorn och faktiskt även industrin så är vi beroende av en stabil och inhemsk försörjning av cement. Det går inte att förlita sig på import när det handlar om en så pass samhällskritisk produkt. Det talas mycket om träkonstruktioner nu, men det kan inte ersätta betongen, båda materialen behövs, säger han.
Han påpekar att cementen stor klimatpåverkan, men att Cementa jobbar på att minska den.
-Vi på Skanska jobbar aktivt med att optimera betongkonstruktionerna, minska cementandelen och hitta andra bindemedel, säger Magnus Persson.
Efter 25 år på Skanska i en rad olika roller tillträdde Magnus Persson vid årsskiftet som ny vd på Skanska Sverige.
– Jag vill öka takten i hållbarhetsfrågorna och driva på klimatomställningen ytterligare. Våra mål ligger fast, vi ser till hela vår värdekedja och vi ska vara klimatneutrala 2045. År 2030 ska vi ha halverat våra utsläpp jämfört med 2015. Anledningen till att vi kan lägga in ytterligare en växel inom det här området är att vi vet mycket mer i dag. Vi har genomfört pilot- och spetsprojekt och detta kan vi använda i samtliga våra projekt. Men ska vi lyckas med halveringen måste vi också hitta nya lösningar, både vad gäller material och metoder, säger han till Byggvärlden.
Finland har tagit viktiga steg för att främja en cirkulär ekonomi i byggsektorn genom att introducera nya standarder och förordningar för återvinning av betong. Detta initiativ syftar till att minska byggavfall och öka användningen av återvunnet material i olika byggprojekt.
Ar2CorD, eller Arctic Climate Concrete Durability, är ett forskningsprojekt som tar sig an en av byggindustrins största utmaningar: att skapa hållbar klimatförbättrad betong, eller LCC, Low-Carbon Concrete, för extrema klimat. Projektet, som leds av UiT Norges arktiska universitet och finansieras av EU:s Interreg Northern Periphery and Arctic-program, samlar forskningsinstitutioner och industripartners från hela Norden.
Vid den framtida Korsvägen-stationen i Göteborg sker nu arbete som beskrivs som unikt i sitt slag. Här byggs en bergtunnel som bryter med traditionella metoder – betongpelare ersätter bergpelare.