MEST LÄSTA I MÅNADEN

FLER ARTIKLAR arrow
Bygget av världens största fabrik för högspända sjökablar i Karlskrona innebär att Sveriges näst högsta torn byggs i betong.

Störst i världen, näst högst i Sverige

Roger Andersson

Roger Andersson

Roger Andersson har varit chefredaktör för Tidskriften Betong mellan 2004-2021. Han har även varit sportjournalist, informationschef, utbildad till undersköterska och lastat väskor på Arlanda. Drömmer om att göra ett samhällsbyggnadsevent i Globen.

Bygget av världens största fabrik för högspända sjökablar i Karlskrona intensifieras, där det tredje extruderingstornet nu håller på att resa sig. Tornet, som kommer att bli Sveriges näst högsta byggnad, markerar en betydande milstolpe i NKT omfattande expansionsplaner.

Varje timme anländer lastbilar med betong till byggplatsen, där Skanska har påbörjat den utmanande uppgiften att gjuta det nya tornet, som med sina 200 meter blir Sveriges näst högsta efter Turning Torso.

Tornet glidformsgjuts med 260 centimeter per dag. Tidigare i somras tecknade Skanska ytterligare ett avtal med NKT HV Cables AB, värderat till cirka 700 miljoner kronor, för att bygga det nya tornet och dess tillhörande sidobyggnader. Detta avtal bygger på Skanskas tidigare engagemang i projektet och förstärker företagets roll i utbyggnaden av fabriken.

Expansionen av fabriken drivs av en rekordstor orderstock och en kraftigt ökad efterfrågan på kablar som är avgörande för omställningen till förnybar energi.

-Tornet kommer att på ett kostnadseffektivt sätt förbättra vår förmåga att möta den växande efterfrågan på kraftigare och längre högspända kablar, vilket är nödvändigt för dengröna omställningen. Dessa investeringar är avgörande för att vi ska kunna genomföra vår stora orderstock och förbereda oss för den positiva utveckling vi ser på marknaden för högspänningskablar, säger Darren Fennell, platschef för NKT i Karlskrona, till Byggvärlden.

Tornet är en del av ett större investeringsprogram inom NKT:s verksamhet inom högspänningskabel, vilket även inkluderar ett andra kabelläggningsfartyg som förväntas vara i drift från 2027. Hela byggnadsarbetet planeras att vara färdigt i juni 2025.

Läs mer