Den nya policyn, “Low Carbon Concrete Policy”, kommer att träda i kraft i januari 2025. Det politiska beslutet är en del av ACT:s bredare 10-årsplan för hållbart byggande och fokuserar på att främja gröna lösningar utan att öka byggkostnaderna avsevärt.
Den klimatförbättrade betongen har redan börjat användas i flera stora projekt, som utbyggnaden av Canberra Hospital och förberedelserna för nästa etapp av stadens spårvägsnät.
Minister för vatten, energi och utsläppsminskning, Shane Rattenbury, betonar att detta är ett enkelt men effektivt sätt att minska klimatpåverkan samtidigt som man stödjer den lokala byggindustrin. Policyn förväntas ha stor påverkan på hur byggsektorn arbetar och kan även inspirera andra länder och regioner att följa efter i sina ansträngningar att minska utsläppen från byggmaterial och processer, tror han.
Finland har tagit viktiga steg för att främja en cirkulär ekonomi i byggsektorn genom att introducera nya standarder och förordningar för återvinning av betong. Detta initiativ syftar till att minska byggavfall och öka användningen av återvunnet material i olika byggprojekt.
Ar2CorD, eller Arctic Climate Concrete Durability, är ett forskningsprojekt som tar sig an en av byggindustrins största utmaningar: att skapa hållbar klimatförbättrad betong, eller LCC, Low-Carbon Concrete, för extrema klimat. Projektet, som leds av UiT Norges arktiska universitet och finansieras av EU:s Interreg Northern Periphery and Arctic-program, samlar forskningsinstitutioner och industripartners från hela Norden.
Vid den framtida Korsvägen-stationen i Göteborg sker nu arbete som beskrivs som unikt i sitt slag. Här byggs en bergtunnel som bryter med traditionella metoder – betongpelare ersätter bergpelare.