En färsk rapport från Climate Group och Ramboll visar att nära hälften av 250 undersökta företag är beredda att betala mer för stål och betong med lägre koldioxidutsläpp. Rapporten, som presenterades vid New York Climate Week, belyser den växande efterfrågan på hållbara byggmaterial.
Den globala undersökningen omfattade företag i 42 länder och 21 olika branscher, med fokus på hur dessa företag förbereder sig för att använda material med minskade koldioxidutsläpp.
Rapporten, med titeln “The Steel and Concrete Transformation: 2024 Market Outlook of Lower Emission Steel and Concrete”, visar att 45 procent av de tillfrågade företagen är villiga att betala mer för stål producerat med minst 25 procent lägre utsläpp, medan 57 procent kan tänka sig att betala mer för stål med över 50 procent lägre utsläpp.
När det gäller betong uppgav 40 procent att de kan betala mer för betong med 25 procent lägre utsläpp, och 49 procent för betong med minst 50 procent minskning av utsläppen.
Växande betalningsvilja för hållbara byggmaterial
Resultaten visar att betalningsviljan för hållbara byggmaterial har ökat. Jämfört med för ett år sedan uppger 52 procent av företagen att de idag är mer villiga att betala för material med lägre koldioxidavtryck, medan 34 procent ligger kvar på samma nivå.
Rapporten framhäver att övergången till material med låga utsläpp är oundviklig. 78 procent av de tillfrågade förväntar sig att stål och betong med lägre koldioxidutsläpp kommer att vara standard för nya projekt inom det kommande decenniet, drivet av såväl regulatoriska krav som marknadsefterfrågan.
Trots den positiva utvecklingen finns fortfarande betydande hinder för en storskalig omställning på marknaden. De största utmaningarna som företagen nämner inkluderar:
För att påskynda omställningen identifierar rapporten ett antal viktiga lösningar som regeringar och beslutsfattare bör prioritera. Dessa inkluderar:
Rapporten understryker vikten av tydliga och robusta regelverk för att driva marknaden framåt. Företagen anser att utan dessa åtgärder kommer uppskalningen av stål och betong med lägre koldioxidutsläpp inte ske i den takt som behövs för att möta globala klimatmål.
Finland har tagit viktiga steg för att främja en cirkulär ekonomi i byggsektorn genom att introducera nya standarder och förordningar för återvinning av betong. Detta initiativ syftar till att minska byggavfall och öka användningen av återvunnet material i olika byggprojekt.
Ar2CorD, eller Arctic Climate Concrete Durability, är ett forskningsprojekt som tar sig an en av byggindustrins största utmaningar: att skapa hållbar klimatförbättrad betong, eller LCC, Low-Carbon Concrete, för extrema klimat. Projektet, som leds av UiT Norges arktiska universitet och finansieras av EU:s Interreg Northern Periphery and Arctic-program, samlar forskningsinstitutioner och industripartners från hela Norden.
Vid den framtida Korsvägen-stationen i Göteborg sker nu arbete som beskrivs som unikt i sitt slag. Här byggs en bergtunnel som bryter med traditionella metoder – betongpelare ersätter bergpelare.