MEST LÄSTA I MÅNADEN

FLER ARTIKLAR arrow

Skulpturer i betong

De skulpterar i betong

De skulpterar i betong

Paula Isaksson

Paula Isaksson har frilansat som journalist sedan slutet av 90-talet. Hennes specialområde är samhällsbyggnad med inriktning på byggnadsteknik, arkitektur och stadsplanering. Hon skriver också om energifrågor. På fritiden tragglar hon italienska glosor och drömmer om ett liv bland olivträd och vinstockar.

Konstnärsduon Restlessminds bygger upp sina betongskulpturer för hand.

Under sommaren ställer konstnärsduon ut i Finland på temat “Allt är bra” som handlar om att vara närstående till någon med psykisk ohälsa. Foto: Ahmed Alalousi

Det hela började för fyra år sedan med en beställning på två skulpturer som skulle stå permanent utanför Austin i Texas. De skulle tåla såväl extremvärme som snöfall och hålla minst i tio år. För Linda Emmy Al-Ghussein och Fabian Olovson blev det startskottet till deras skapande i betong.

– Ja, vi upptäckte betongens alla kvaliteter och hur vacker den blir i kontrast till andra material. Innan byggde vi skulpturer med kort levnadstid men nu har vi hittat ett material som är beständigt, säger de nästan i mun på varandra.

Foto. Anna Schori

Linda och Fabian både jobbar och lever tillsammans. Under hela intervjun faller de in i varandras tal och skrattar tillsammans på ett sätt som man bara gör när man känner varandra väl. Båda är utbildade konstnärer, Linda på Konstfack och Fabian på Chelsea College of Arts i London, och det var när de tog sina masters med inriktning på skulptur i Helsingfors som de träffades.

Sedan flera år bor de i Västertorp utanför Stockholm, i två lägenheter på bottenplan varav den ena innehåller ateljén. Där växer deras skulpturer i människostorlek fram lager för lager.

– Vi skulpterar för hand istället för att gjuta upp betong som annars är det vanligaste sättet. Vi vill skulptera fram former direkt i materialet som man gör med gips eller lera.

Först bygger de upp ett skelett i armeringsjärn och blandar till en ganska tjock betong av vanlig finbetong som de köper från byggvaruhusen. Sedan lägger de på ett lager på skelettet. Därefter får de vänta tills nästa dag innan det går att lägga på nästa lager.

– Det är nästan som att bygga sandslott och genom att vi blandar betongen med olika mycket vatten blir det färgskiftningar i skulpturerna, olika grå nyanser, och det gör dem så levande.

Det enda som de gjuter är huvud och händer för att få dem mer detaljerade. Då skulpterar de först upp i lera och gör sedan gjutformar i silikon och gips. När de skulle leverera sina skulpturer till Texas packade de ner huvudena och händerna i resväskorna. Döm om tullpersonalens förvåning när de skannade bagaget. Både Fabian och Linda skrattar vid minnet.

– Vi blev stoppade och missade vårt flyg. Men det hela gick bra, vi hade våra två barn med oss så de förstod nog att vi inte var några mördare.

En annan dråplig historia var när de skulle medverka i en utställning på Alvaret på Öland som Skulptörförbundet arrangerade. Eftersom bilar inte får köra över kulturlandskapet fick de tunga skulpturerna dras dit med häst och vagn.

– Det var som på 1800-talet, en helt bisarr upplevelse. Hela idén att ställa ut på Alvaret var knasig men rolig!

Utställningen på Alvaret på Öland. Foto: Oddbjorn Andersson.

Men sliter det inte på kroppen att jobba med så tunga skulpturer?

– Jo, vi börjar tycka det, vi är inte unga längre. Så vi har börjat jogga och styrketräna på lunchrasten för att hålla oss starka.

I sommar har de ställt ut i Ekenäs i Finland med tre skulpturer som har kläder på sig. Ögon och tänder består av ädelstenar och naglarna av målad aluminium. Kläderna kan Linda ha sytt eller så är det familjens egna avlagda plagg som kommer till användning.

– Det kan vara ett par skruttiga kalsonger eller ett par strumpor med hål i. Vi tycker att det blir mer själ med gamla kläder än om vi köper nytt.

Utställningen i Finland innehåller flera skulpturer på samma tema. Foto: Ahmed Alalousi

Nästa år ska de för första gången ställa ut betongskulpturer i inomhusmiljö där de kan stå utan påverkan av regn och sol. Gemensamt för deras utomhusverk är att de förändras med tiden.

– De som står i Finland har fått ett helt annat uttryck efter att det har regnat så mycket. Betongen blir hårdare ju mer naturligt vatten de får på sig och det händer saker, den får olika skiftningar. Men det är så vi vill att det ska vara, säger båda samstämmigt.

Läs mer