Rinner ner på bilar i tunnel.
Åkte du förbi Nacka Forum med bilen i helgen? Då bör du ta en titt på lacken. Det ser ut som smuts, men går inte bort i tvätten. Det är betong, rapporterar SVT.
Ett betongutsläpp från bygget av den Nya tunnelbanan har lämnat skador på bilar som åkt på Värmdöleden, riktning Värmdö, i helgen. Det är först nu när bilägare försökt få bort ”smutsen” i biltvätt som många märkt av att det inte går bort. Och det är omöjligt att få bort själv.
Enligt en drabbad är reparationskostnaderna 150 000 bara för hennes bil.
Tiotusentals fordon kör varje dag på Värmdöleden, väg 222, och antalet inrapporterade skador stiger för varje dag som går. Kostnaderna räknas uppgå till mångmiljonbelopp.
Enligt Region Stockholms hemsida är det Skanska som är de skyldiga.
Att använda kasserade glasflaskor (SGB) som ersättning för naturlig finkornig ballast (NFA) vid tillverkning av skumbetong (FC) har blivit en potentiell hållbar byggmetod. Istället för att lägga flaskorna på deponi kan man finmala glaset och ersätta sand.
Betolar har beviljats ett patent i Finland för en accelerator utvecklad för den standardiserade cementblandningen CEM III/B.
Under 2023 upphandlade offentliga sektorn husbyggnationer från byggentreprenörer till ett värde av 65 miljarder kronor. Det är en ökning med nio procent jämfört med föregående år.