De två betongtrailrarna har de senaste veckorna körts till gjutprojekt i delar av Skåne, Småland och Blekinge. Fördelen är att varje trailer lastar hela 11,5 kubikmeter betong. Trots att de rymmer betydligt mer betong blir bränsleförbrukningen per mil enbart marginellt högre.
– Eftersom att var transport får med sig mer betong så minskas det totala antalet mil som betongen måste transporteras. Det innebär att det går åt mindre diesel, säger Ted Petersson, ansvarig för Swerocks betongfordon i syd.
Nyligen användes båda betongtrailrarna till att transportera betong till gjutningen av en industrihall i södra Småland. Totalt 2 500 kubikmeter betong skulle levereras.
– Fordonen lastar och lossar på samma sätt, sedan har de lite extra specialfunktioner. För att uppnå våra vikt- och längdbestämmelser och därmed kunna lasta tyngre, görs trailern längre med hjälp av hydraulik när den kör ute på vägen. Väl framme på arbetsplatsen där det kan vara mer ont om plats kan den dras ihop, säger Ted Petersson.
Betongtrailern blir som längst 13,3 meter lång och kan kortas till cirka 10 meter. De kan lossa till pump, till bask och med ränna precis som Swerocks andra betongbilar.
Att använda kasserade glasflaskor (SGB) som ersättning för naturlig finkornig ballast (NFA) vid tillverkning av skumbetong (FC) har blivit en potentiell hållbar byggmetod. Istället för att lägga flaskorna på deponi kan man finmala glaset och ersätta sand.
Betolar har beviljats ett patent i Finland för en accelerator utvecklad för den standardiserade cementblandningen CEM III/B.
Under 2023 upphandlade offentliga sektorn husbyggnationer från byggentreprenörer till ett värde av 65 miljarder kronor. Det är en ökning med nio procent jämfört med föregående år.