Jag skulle åka med 5 kubik till Dalarö där jag skulle lossas med ränna. Jag gillar ju landet så jag blev glad över att ha fått det här jobbet och dessutom var det dagens sista lass så det bidrog ju till att humöret var på topp. Hur bra man än gillar jobbet så är det ju alltid skönt att komma hem.
Kommer fram till adressen och ser att det är en platta som ska gjutas kanske 40 meter in på tomten Vägen är sand/grus och ungefär en billängd in ser jag att det är ett surhål så jag tänker att jag behöver ha lite fart över det. Vid plattan ser det ut att vara väl packad sand.
Jag vänder upp bilen och börjar backa, det går fint och jag stannar vid formen. När jag kliver ut ser jag att jag kunde ha svängt bakändan lite åt höger för att underlätta för kunden då formen är längre än rännan så jag föreslår att jag ska flytta mig lite.
Sagt och gjort, upp i bilen, börjar flytta framåt och känner då att fasen, det här känns lite lurigt. Kommer i alla fall fram och styr upp bilen en smula, backar ytterst lite och sedan sitter 25 ton lastbil fast!
Hoppar ut och kunden föreslår att vi ska lossa därifrån jag står för att lättare få loss bilen, bra idé. När jag har lossat allt är vikten ca 13 ton och jag gör ett nytt försök att komma loss vilket inte går.
Jag använder alla tekniska hjälpmedel som finns, vi lägger plattor under drivhjulen för att få lite grepp, vi skottar undan framför däcken och inget funkar. Jag märker när vi skottar att sanden som verkade packad definitivt inte är det, inte konstigt att jag körde fast. Pinsamt, för min del eftersom jag borde ha säkerställt “farbar väg” som det heter.
Ibland är det otroligt lite som behövs för att komma loss så vi provar med kundens Dodge Ram, gott om kraft men inget grepp så det gick inte, det är bara att inse att här behövs det något rejälare att dra med. För att skoja till det extra så kommer nästa bil mitt i alltihopa. Kunden ringer en kille med hjullastare som ska komma om en stund så jag passar på att spola rent rännan medan vi väntar.
Räddaren i nöden kom från Öns schakt och Bygg AB i en hjullastare i ungefär samma storlek som pickisen. Den var dock betydligt bättre på att extraknäcka som bärgare så efter ett par minuter var jag loss. Sedan var det bara surhålet att ta sig över vilket gjordes med rejäl fart! Totalt blev det 45 minuters extra jobb på grund av allt detta.
Väl ute på vägen igen tackade jag för hjälpen och sa på skämt till kunden att de var lite fega som lät bil nummer två stå på asfaltsvägen och lossa i hjullastarens skopa… Kunden avslutade med att kommentera “bra jobbat” vilket kändes bra efter allt extrajobb som blev. Kunden ska hålla med farbar väg, jag ska säkerställa att den är det men ibland går det helt enkelt inte som man har tänkt sig.
Haarup Maskinfabrik, grundat 1964 av Ole Christensen, firade 60 år i helgen. Företaget har utvecklats från en liten verkstad i en källare till en global aktör inom betongindustrin.
Självläkande betong finns återigen på marknaden, den här gången på den amerikanska. Det är företaget Basilisk som erbjuder en produkt som kan reparera betongkonstruktioner.
C-Crete är en cementfri betong som är under utveckling i USA. Just nu används den i Foster + Partners skyskrapa i New York. Fast inte i de bärande delarna.